Franske Sanofi har på linje med Novo konstateret, at det er blevet sværere at tjene på diabetesmedicin.

København. Det er ikke kun Novo Nordisk, der lider under de vanskelige markedsvilkår for diabetesmedicin i USA.

Også franske Sanofi, der blandt andet producerer insulinpræparatet Lantus, må tage nogle drøje hug i sit kvartalsregnskab, der blev præsenteret fredag.

Det viser, at Sanofis salg inden for diabetesmidler er faldet med 1,5 procent i kvartalet.

For Lantus, der også lider under, at patentet er udløbet, lyder faldet på knap 10 procent.

Og der er ingen grund til at tro, at der er bedring på vej lige foreløbig.

Sanofi holder således fast i sin tidligere udmelding om, at man i perioden 2015-2018 forventer en årlig nedgang på mellem 4 og 8 procent inden for diabetesmedicin.

Prispresset i USA skyldes blandt andet patentudløbet på Lantus.

Medicinalselskabet Eli Lilly har sendt et lignende, billigere produkt på gaden, og efterfølgende har apotekerkæden CVS og sundhedsforsikringsselskabet United Health droppet Lantus og dennes efterfølger, Toujeo.

I modsætning til Novo Nordisk er Sanofi til gengæld gået frem med 6-7 procent oven på dagens regnskab.

Diabetes-salget udgør en langt mindre del af Sanofis samlede portefølje, og det lykkedes samtidig at overgå markedets forventninger både til den samlede omsætning og det samlede resultat.

/ritzau/