Den digitale revolution er en gevinst og en mulighed for at udvikle sig – det er den generelle holdning blandt en stor del af topcheferne i de største nordiske virksomheder, viser en ny analyse. De vurderer, at om tre år vil den digitale revolution have fået store konsekvenser, og at mange får det svært.

Det skriver Berlingske Business.

Optimismen hos de nordiske topchefer hersker, selvom om der de seneste år har været flere eksempler på, hvordan den digitale revolution har sendt internationale virksomheder og hele brancher til tælling.

Eksempelvis er streaming-tjenester som HBO og Netflix godt på vej til at rydde kabel-tv'et af vejen, og digitale virksomheder som Airbnb og Uber har sat pres på henholdsvis hotel- og taxibranchen.

Men en ny analyse foretaget af rådgivningsvirksomheden KMPG (Disrupt and Grow) viser, at der blandt en stor del af topcheferne i nordiske virksomheder er en tro på, at den digitale tidsalder kan påvirke deres virksomhed i en positiv retning.

»De nordiske topchefer ser digitaliseringen som en mulighed mere end som en trussel. De er på mange måder bevidste om alvoren i digitaliseringen, og de er klar til at være innovative inden for nye områder,« udtaler partner i KPMG og en af forfatterne bag undersøgelsen, Morten Mønste­r, til Berlingske Business.

I forbindelse med undersøgelsen har KPMG spurgt 1.261 topchefer i globale virksomheder med en omsætning på mere end tre milliarder kroner, hvordan de forventer, at digitaliseringen vil få af betydning for deres virksomhed.

Her svarer over 50 procent af i alt 51 adspurgte nordiske topchefer, at deres virksomheder i løbet af de næste tre år formentlig vil bevæge sig i en ny, mere digital retning – en holdning kun 26 procent af de globale topchefer deler.

Ser man på de seneste års udvikling, hvor giganter som videoudlejningstjenesten Blockbuster og fotovirksomheden Kodak har været tæt på at kapitulere, tegner der sig et billede af, at alle brancher kan blive ramt af den digitale udvikling, mener Morten Mønster.

Men i det store hele står de danske og nordiske virksomheder godt rustet, dels fordi de er omstillingsparate, og især fordi mange af dem kører med en flad ejerstruktur.  Det gør det nemmere for den øverste ledelse at tage medarbejderne med på råd, før der igangsættes store, digitale ændringer.