Danskerne køber dagligvarer på nettet som aldrig før. Det kan de mærke hos onlinesupermarkedet Nemlig.com, hvor omsætningen det sidste halve år er steget eksplosivt. Men det samme gør sig bestemt ikke gældende på bundlinjen. Her taber Nemlig.com stadig penge.

Det skriver Finans.

I sidste regnskab havde onlinesupermarkedet et underskud på 66 millioner kroner trods en stigning i omsætningen på hele 27 procent, og siden har flere af de helt store spillere i kampen om danskernes dagligvaregunst kastet sig ud i store satsninger på det voksende marked på nettet. Sidste år lancerede Coop Danmark således et onlinesupermarked, mens Dansk Supermarked netop nu tester et helt nyt koncept, hvor forbrugeren køber varerne over nettet og derefter selv henter dem i det nærmeste Bilka-varehus.

Men den udvikling tager de med ophøjet ro hos Nemlig.com.

»For det samlede marked er det godt, at der kommer flere aktører til og dermed øger interessen for onlinehandel. De seneste seks måneder gav en vækst i omsætningen på 30 pct. hos os. Det er sikret gennem både nye kunder og øget salg til eksisterende,« siger administrerende direktør Stefan Plenge til Finans.

Han forklarer, at Nemlig.com trods den stødt stigende omsætning stadig ikke er blevet en overskudsforretning her i 2017. Men det skyldes ifølge Stefan Plenge, at onlinesupermarkedet ekspanderer voldsomt i bestræbelserne på at nå ud til flere og flere egne af Danmark - og erobre markedsandele fra konkurrenterne.

Nemlig.com kommer dog næppe i likviditetsproblemer som følge af de røde tal på bundlinjen. Bag onlinesupermarkedet står nemlig modemilliardæren Anders Holch Povlsen, som er Danmarks næstrigeste mand med en formue på hele 39 milliarder kroner. Ved at skyde yderligere omkring 100 millioner kroner ind i Nemlig.com beviste Anders Holch Povlsen senest i efteråret 2016, at han tror fuldt og fast på konceptet - og er villig til at investere i det.

I forbindelse med offentliggørelsen af det seneste regnskab oplyste administrerende direktør Stefan Plenge, at Nemlig.com allerede nu kunne give overskud, men ikke gør det på grund af vokseværket.

»Dagligvarer på nettet er fremtiden, og derfor investerer vi massivt i alle områder af forretningen. Hvis vi ville, kunne vi blive overskudsgivende med vores nuværende volumen. Dette vil dog kræve, at vi sænkede vores investeringstempo, men det er med vores ambitionsniveau ikke den rigtige strategi på den lange bane,« sagde han.

Selvom nethandel med dagligvarer er i vækst, udgør det kun omkring to procent af det samlede danske dagligvaremarked på omkring 100 milliarder kroner årligt.