To ministre tager til USA for at sikre danske firmaer kontrakter i produktionen af F-35-kampflyene.

København. Det er med en klar mission, når to danske ministre i næste måned sætter kursen mod den amerikanske flyproducent Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas: Skaf flest mulige kontrakter hjem til den danske forsvarsindustri.

Ministrene er forsvarsminister Peter Christensen (V) og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), og ifølge sidstnævnte er turens formål at kæmpe for de danske firmaer.

- Det er derfor, vi tager til USA. Det er for at få afdækket forretningspotentialet, og vi kommer til at arbejde dag og nat for at få flest mulige penge ind i danske virksomheder, siger Troels Lund Poulsen.

Ved industridagene i Washington deltager de danske virksomheder også selv, og deres tilstedeværelse kan ifølge ministeren blive afgørende:

- Det handler jo også om noget så banalt som at få virksomhederne til at møde de rigtige mennesker hos Lockheed Martin, der jo er en kæmpe organisation.

F-35-kampflyet har været under udvikling i årtier, og de første par hundrede fly har allerede forladt hangarerne og er i færd med at blive indfaset i luftvåbnene i blandt andet USA, Norge og Holland.

Derfor kunne kritikere mene, at det er lidt sent, at danske virksomheder gør haneben for at blive en del af produktionslinjen, men det afviser Frank Bill, der er forsvars- og sikkerhedspolitisk chef i Dansk Industri.

- Det er jo langt fra første gang, at vi taler med Lockheed, men denne gang taler vi med større vægt, for nu er vi fra et land, der skal have flyene, siger han.

Dertil kommer, at Lockheed Martin er i færd med at øge produktionen fra de cirka fem fly, de producerer om måneden i dag.

- De skal jo op og lave 3000 fly, så der bliver brug for nogle nye leverandører af de samme komponenter, så man kan sikre, at produktionen kan fortsætte, hvis en underleverandør pludselig ikke længere er der, siger Frank Bill.

I tillæg til en bid af produktionskagen skal de danske virksomheder også kæmpe om kontrakter på at vedligeholde de højteknologiske fly gennem de næste 30-40 år.

/ritzau/