Maersk Line kan hverken modtage ordrer eller laste skibe efter it-angreb. Uvist hvornår problemerne er løst.

København. A.P. Møller - Mærsk oplyser via fondsbørsen, at man har inddæmmet virussen, der har lagt mange af selskabets havne ned. Virussen ramte tirsdag.

Mange it-systemer er dog fortsat nede, men nu arbejdes der på at genoprette systemerne.

- It-systemer er nede flere steder og i flere forretningsenheder, skriver A.P. Møller - Mærsk i meddelelsen.

Selskabets klart største forretningsområde, Maersk Line, der er verdens største containerrederi, er berørt, men funktionelt.

- Maersk Lines skibe kan manøvrere, kommunikere, og besætningerne er i sikkerhed, skriver A.P. Møller - Mærsk.

- Vi har lukket en række systemer ned, hvilket hjælper os med at inddæmme problemet. Men lige nu har vi mange systemer, der er nede.

- Og vi kan ikke starte dem igen, før vi er sikre på, at det ikke forværrer problemet, siger Vincent Clerk, kommerciel direktør hos A.P. Møller - Maersk Line i et interview med Ritzau Finans.

Rederiet, der er kerneforretningen hos A.P. Møller - Mærsk, opererede ved årsskiftet over 600 skibe med en samlet kapacitet på 3,3 millioner containere. Maersk Line omsatte for 136 milliarder kroner i 2016.

- Vi kan i dag ikke håndtere nye ordrer og vi kan ikke flytte eksisterende ordrer fra havne til skibe.

- Det har en effekt på vores evne til at levere fragt. Al data bør være sikker, men vi kan ikke sige endnu, hvornår problemet er løst, siger Vincent Clerk.

APMT, A.P. Møller - Mærsks havnedivision, er også fortsat hårdt ramt. Ifølge flere medier skal 75 havne være ramt og næsten komplet lammede.

Ifølge A.P. Møller - Mærsk er det stadig for tidligt at gøre skaderne op.

- Nødplaner bliver implementeret. Den samlede effekt på vores forretning er ved at blive gjort op, skriver A.P. Møller - Mærsk.

Ifølge A.P. Møller - Mærsk-analytiker ved Sydbank Morten Imsgard, kan angrebet hurtigt blive alvorligt for selskabet.

Alene Mærsks havne håndterer over 100.000 containere om dagen, så logistisk set skaber lammelsen hurtigt en enorm opgave.

- Mærsk er ret ukampdygtige lige nu. De kan ikke tage ordrer ind i Maersk Line, og de kan ikke håndtere kundernes containere på havnene.

- Det er ikke en situation, der er holdbar i ret mange dage. Det vil give driftsproblemer, der kan tage lang tid at løse.

- Den økonomiske regning er for tidlig at sige noget om, men det afhænger klart af, hvor hurtigt de kan komme i gang igen. Og det kan komme til at få stor økonomisk betydning, siger Morten Imsgard.

/ritzau/