Meny, der ses som en dyrere og mere kvalitetsbaseret dagligvarekæde, går ind i konkurrencen på discountmarkedet.

I morgen lørdag, når dagligvarekæden Meny slår dørene op til deres butikker i hele landet, blandt andet i Espergærdecentret i Helsingør, vil det være med over 500 varer, som er prismærket Discount-Match. Det er hverdagsvarer, som skal matche tilsvarende varer i discount-kædernes dagligvarebutikker og som dermed skal lokke en bredere kreds af kunder ind i Meny og væk fra de rendyrkede discountbutikker.

Det skriver Helsingør Dagblad.

Meny, der ses som en dyrere og mere kvalitetsbaseret dagligvarekæde, tager hermed den støt voksende konkurrence fra discountmarkedet op for at beholde og vinde flere kunder.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at vores mål er at få en større del af den samlede handel og kunder shopper meget rundt. Det er en del af udviklingen, at der er mere konkurrence på disse områder. Fremover bliver vores styrke, at vi har et koncept, hvor man kan købe det hele. Fra de bedste, mest friske kvalitetsvarer til hverdagsvarerne til discountpriser,« siger Meny-købmand i Espergærdecentret Martin Perlt.

I hans forretning i Espergærdecentret går der dagligt ca. 2000 kunder igennem kasseapparaterne. Martin Perlt er chef for 125 ansatte og i forretningen finder man både fiskeforretning med friske fisk, delikatesse, slagter og bagerforretning med lokal bagermester og hvor alt bages fra bunden samt en afdeling med friske blomster.

Meny i EC har også specialiseret sig i at sælge produkter fra lokale producenter.

»Fremover har vi både kvalitetsvarer »til fest« og discountvarer til »hverdage«. Den absolutte topprioritering vil fortsat være vores specialafdelinger,« siger købmand Martin Perlt.

Den 44-årige købmand har overtaget Meny i Espergærde i april i år og har en baggrund som chef for blandt andet Meny i Skibby, en stor Kvickly, som varehuschef i Metro i Glostrup og for flere Irma'er.

»Jeg begyndte som flaskedreng, da jeg var 15 år, så jeg har taget hele rejsen,« siger Martin Perlt.

I Espergærdecentret er han også blevet medlem af centrets bestyrelse og han ser optimistisk på detailhandlens fremtid i centret.

»Selvfølgelig er vi i konkurrence med Irma og Netto, der også ligger her i centret, men vi har sideløbende et godt samarbejde. Det er meget vigtigt, for samarbejdet gør os alle stærkere. Alle butikslokaler i centret er nu fyldt op og der findes en række spændende specialbuutikker her, så jeg synes, vi styrker vores position,« siger Martin Perlt.

Som det tidligere har været fremme i Helsingør Dagblad, har blandt andet dagligvarebutikkerne i Espergærde og Tikøb rettet kritik af den tilladelse, der blev givet til, at discountkæden Rema 1000 har opført en ny stor butik i krydset Kongevejen-Hornbækvej i Kvistgård.

Om den nye butik betyder skærpet konkurrence for Meny i Espergærdecentret ønsker Martin Perlt dog ikke at kommentere meget på.

»Selvfølgelig kan det da mærkes. Men vi er ikke inde i nogen krig eller kamp mod Rema 1000. Vi gør i stedet dét, at vi styrker vores egen profil.«

Købmand i Rema 1000 i Kvistgård, Christian Even de Castro, er ikke bekendt med Menys nye Discount Match, da HD præsenterede det nye tiltag for ham i går.

»Jeg har ikke umiddelbart nogle kommentarer til det. Vi er glade for at være åbnet her i Kvistgård og det går rigtig godt,« siger Rema 1000-købmanden.

Pressechef Bo Rønnest, Dansk Supermarked, der blandt andet ejer discountkæden Netto, har heller ikke mange kommentarer til Menys nye discount-tiltag.

»Vi følger naturligvis med i, hvad konkurrenterne laver, men jeg kender ikke Menys discount-tiltag. Meny profilerer sig normalt på at være det kvalitetsbevidste supermarked, og kigger man på de forskellige Meny-forretninger, så er de nok udfordret på pris og prisniveau. Uanset dette nye initiativ, så er det ikke Meny, der vil være dagligvarekæden med rendyrket discount-varer og det ved forbrugerne godt, tror jeg,« lyder vurderingen fra pressechef Bo Rønnest, Dansk Supermarked.