Den globale milliardkoncern inden for makeup og skønhedsprodukter L'Oreal oplevede modgang i første halvår.

København. L'Oreal havde modvind fra valuta og fra flere markeder i første halvår. Det til trods kunne selskabet dog øge både omsætning og resultat i de første seks måneder af 2016.

Samlet kunne L'Oreal, der ejer en myriade af skønhedsprodukter, notere en omsætning på solide 12,9 milliarder euro, 96 milliarder kroner, i halvåret. Det var en marginal stigning på 0,6 procent men på 4,2 procent, hvis man fraregner udsving i valutakurserne.

- Vores forbrugerprodukters vækst accelererer og vokser hurtigere end markedet. Det er drevet af vækstinitiativer inden for makeup og hårpleje.

- Vi vokser i Nordamerika og forventer en robust vækst i nye markeder, der vil gøre os i stand til at styrke vores markedsposition. Vesteuropa bliver holdt tilbage af et meget svært marked i Frankrig, skriver administrerende direktør Jean-Paul Agon i regnskabet.

Salget i Vesteuropa steg med 1,7 procent i første halvår til 4,2 milliarder euro.

L'Oreals klart største division, der dækker produkter til forbrugere, voksede med 4,3 procent til 6,2 milliarder euro.

- Divisionen vokser over hele verden. Selv om Frankrig er udfordret, er der god udvikling i Storbritannien og Spanien.

- Fremgangen er drevet af blandt andet en imponerende start for NYX Professional Make Up og vækst i Maybelline og L'Oreal Makeup Designer Paris, skriver L'Oreal, der også fremhæver sine hårfarveprodukter, blandt andre Redken.

Ud over valuta og et hårdt fransk marked er The Body Shop, der sælger kosmetik med et fokus på naturlige produkter, en streg i regningen.

Salget faldt med 0,6 procent til 399 millioner euro, og samtidigt gav kæden underskud.

- Ekspansionen fortsætter for The Body Shop i de største markeder som Storbritannien, Australien og Canada, mens den økonomiske tilbagegang i Hongkong og Saudi-Arabien rammer forretningen, skriver L'Oreal.

/ritzau/