Mænd søger prestige hos en kommende arbejdsgiver, mens kvinder går efter blødere værdier, viser undersøgelse.

København: Mandlige studerende går benhårdt efter en succesfuld og prestigefyldt arbejdsplads, der kan betale dem en fed hyre.

Kvinderne er blødere. De går på kompromis med lønnen og prestigen, hvis de kan arbejde for en etisk virksomhed, der tager socialt ansvar. Hvis arbejdet har et højere formål, bærer det lønnen i sig selv, mener de.

Det lyder måske som en udtrådt kliché, men det er ikke desto mindre virkeligheden blandt danske studerende anno 2016.

Det er konklusionen på en undersøgelse blandt 15.478 danske universitetsstuderende, som rådgivningsvirksomheden Universum står bag, skriver Berlingske onsdag.

Undersøgelsen viser, at mandlige studerende vægter prestige, løn og succes markant højere end kvinderne, når de skal finde en arbejdsplads. Omvendt efterspørger kvinderne et inspirerende formål, etiske standarder og et kreativt, dynamisk arbejdsmiljø.

- Der, hvor vi kan se de virkelig store forskelle, er, når vi kigger på et inspirerende formål. Det vægter 54 procent af kvinderne mod kun 39 procent af mændene. Omvendt ser vi, at 49 procent af mændene vægter prestige mod kun 21 procent af kvinderne, siger Jesper Dansholm, der er direktør for Universums danske afdeling, til Ritzau.

Chefkonsulent i Djøf Thomas Kantsø har i sit daglige arbejde en stor kontaktflade til studerende, som han blandt andet rådgiver i karrierespørgsmål.

Han oplever, at kvinder gerne vil arbejde i virksomheder med blødere værdier som socialt ansvar og etiske normer.

- Noget, vi ofte hører fra kvinderne, er, at virksomhederne skal have et værdigrundlag, og at der skal være en større mening i virksomheden. Vi kan også se, at der er mange kvinder, der vil arbejde for ngo'er, siger Thomas Kantsø til Berlingske.

Zoomer man ind på de godt 4000 danske business-studerende, der er blandt de adspurgte i undersøgelsen, stiler mændene især mod et job i konsulenthusene McKinsey og The Boston Consulting Group samt hos investeringsbanken Saxo Bank.

- Omvendt, hvis vi kigger på, hvad kvinderne vil, som mændene ikke vil, ligger L'Oréal forrest og dernæst Bestseller og Pandora. Så det er kolde kontanter og business kontra skønheds- og tøjprodukter, siger Jesper Dansholm til Ritzau.

/ritzau/