Piratangreb ud for Afrika bliver færre, men angreb i havet mellem Indonesien og Filippinerne bliver flere.

København. De massive problemer med pirateri ud for Nigeria og Somalia er mindsket, men en ny bølge angreb i Celebes- og Suluhavet, der ligger mellem Indonesien, Malaysia og Filippinerne, vækker bekymring.

Søndag blev fragtskibet Giang Hai ifølge shippingmediet Lloyd's List overfaldet af pirater i det travle farvand.

Mens tidligere piratproblemer har involveret kapring af skibe, er søndagens angreb en del af en ny tendens, hvor piraterne i stedet kidnapper besætningen.

Piraterne skød en sømand og kidnappede fem besætningsmedlemmer. Det var anden gang siden nytår, at et skib blev angrebet og besætningen kidnappet i farvandet.

International Maritime Bureau udgiver en årlig rapport om pirateri. I rapporten for 2016 skriver formanden for foreningen, Pottengal Mukundan:

- Kidnapninger i havet mellem det østlige Malaysia og Filippinerne er en speciel bekymring.

Rapporten kunne notere, at antallet af piratangreb på verdensplan faldt til 191 i 2016 mod 246 i 2015 og 297 i 2012, da problemerne i afrikanske farvande var højaktuelle.

Til gengæld blev antallet af kidnapninger i 2016 tredoblet til 151 fra 2015.

- Det fortsatte fald i pirateri er godt nyt, men nogle ruter er fortsat farlige. Eskaleringen i mængden af kidnapninger er en bekymrende trend, står der i rapporten.

Hos Danmarks Rederiforening har man, qua Danmarks rolle som en af verdens største søfartsnationer, stor fokus på udviklingen.

- Det er noget, vi følger tæt. Det er ikke en stor trussel mod danske rederier lige nu, ganske simpelt fordi der ikke er mange danske skibe på ruten, siger underdirektør ved Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper og fortsætter:

- Vi har til gengæld rigtigt store aktiviteter i et andet problemområde; Nigeria og Vestafrika. Og der kan jo fint være nogen, der bliver inspireret. For lykkes det i Asien, så kan andre begynde at forsøge.

/ritzau/