Discount-supermarkederne udkæmper netop nu en vild krig om danskernes gunst. Priskrig og en evig kamp om at snuppe de helt rigtige adresser til nye supermarkeder før rivalerne har indtil nu været hjørnestenene, men nu er en ny tendens begyndt at gøre sit indtog her i Danmark.

Det er Kiwi-kæden, som lancerer en nye storoffensiv, der i al sin enkelthed går ud på at lave større butikker med flere varer. Kiwi+ kommer kædens nye, større discountbutikker til at hedde.

Det skriver Finans.

»Vi har sammen med vores ejere lagt en tostrenget strategi for discount. Den indebærer massive investeringer i markedet over de kommende år og samlet 15 nye butikker årligt. Dels kører vi videre med de velkendte butikker, og samtidig har vi strategien om Kiwi+, hvor der skal lægges flere af de store discountbutikker til,« siger Kiwis kædedirektør Carsten Hansen til Finans.

Han mener, at udviklingen på discountmarkedet går i retning af netop større butikker, som kan konkurrere med supermarkeder som Føtex, Bilka og Kvickly. I Kiwi+ bliver varesortimentet dobbelt så stort, som i en almindelig discountbutik, og de større supermarkeder vil blandt andet lokke kunderne med eget bageri.

Det er planen, at Kiwi vil ekspandere med mindst 20 butikker i storformat. I Randers, Hvidovre, Ballerup og Horsens er der allerede en Kiwi+, og på lørdag åbner der endnu en i Frederikshavn. Målsætningen er, at 30-40 procent af Kiwis omsætning i 2019 kommer fra de nye storbutikker.

At det netop er Kiwi, som på den måde spiller med musklerne, kan måske overraske. Kæden er med sine 95 butikker den mindste af de seks discountkæder, som dyster om dine og andre danskeres dagligvareindkøb. Eksperter peger på, at én af kæderne må lade livet på grund af den benhårde discountkrig, og at pilen peger i retning af Kiwi.

»Kiwi har haft svært ved at få fat og er måske den kæde, som er mindst kendt. Men de har flere tiltag på vej, og det bliver spændende at se, hvordan det udvikler sig,« siger ekspert i detailhandel i Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer til Søndagsavisen.

Sideløbende med lanceringen af de nye kæmpe-supermarkeder har Kiwi da også lukket butikker, som ikke har kunnet løbe rundt.

Samlet set står discountsupermarkederne for 40 procent af det danske dagligvaremarked - og andelen har været stødt stigende gennem de senere år. Sidste år blev imidlertid det første år nogensinde, hvor det samlede antal discountbutikker i Danmark faldt.

Måske et varsel om, at vi går mod nye tider med færre, men større discountsupermarkeder.