Discount-krigen har fået sit første offer. Kiwi drejer efter ni år nøglen om i Danmark, og det er ifølge en ekspert i detailhandel den logiske konsekvens af, at kæden aldrig rigtig har fået fat i danskerne.

»Kiwis norske ejer Dagrofa har vurderet, at konkurrencen på det danske marked var for hård. Kæden har tabt mange penge i forsøget på at etablere sig i Danmark og tager nu konsekvensen af, at det ikke er lykkes,« siger Bruno Christensen, som igennem 52 år har fungeret som konsulent og foredragsholder for danske butikskæder og har et indgående kendskab til branchen, til BT.

Kiwi er en af de mest succesfulde dagligvarekæder i Norge med over 600 supermarkeder. Så det var med en forventning om at erobre det danske marked, da Kiwi etablerede sig her til lands i 2008. Men sådan skulle det ikke gå, og det er der ifølge Bruno Christensen flere årsager til.

»Kiwi havde et meget dårligt udgangspunkt. De overtog dengang (i 2008, red.) en lang række kedelige, gamle supermarkeder, og mange af dem havde også en dårlig beliggenhed. Det har været et stort problem for Kiwi lige siden, fordi de butikker har skabt dundrende underskud,« siger han.

Derudover har Kiwi trods flere forskellige tiltag så som kundekort med fast rabat på økologiske varer og pakkeudlevering i flere supermarkeder ikke for alvor fået danskerne til at vender de mere etablerede discountsupermarkeder som Netto, Rema 1000, Aldi og Fakta ryggen. Og det skyldes ifølge detailhandelseksperten kort og godt, at Kiwis samlede tilbud til kunderne har været dårligere end konkurrenternes.

»De har ikke haft produkterne eller priserne, som kunne vinde dem markedsandele på de andre discountsupermarkeders bekostning,« lyder Bruno Christensens kontante dom.

Han og flere andre eksperter har længe forudsagt, at discount-krigen i Danmark uvægerligt ville kræve ofre på sigt. Bruno Christensen havde dog først regnet med, at et af discountsupermarkederne måtte lade livet om et par år og pegede dengang på Fakta som den kæde, der stod først for.

Bruno Christensen mener fortsat, at Fakta er i stor krise, og selv ikke Kiwis lukning vil kæden kunne lukrere på, mener han. Tværtimod vil det blot føre til at Faktas mere pengestærke konkurrenter giver dem endnu mere baghjul.

»Det her kommer ikke til at hjælpe Fakta ud af kniben. De har ikke musklerne til at agere offensivt poå markedet nu, hvor antallet af discountsupermarkedskæder er gået ned fra seks til fem. Det har Netto, Aldi og Lidl derimod, og jeg forventer, at de vil erobre de markedsandele, som Kiwi efterlader,« slutter Bruno Christensen.

Omkring 1600 ansatte fyres som følge af Kiwis lukning. 800 ansatte fra Kiwis butikker kan dog fortsætte i Dagrofas andre butikker. Der er 103 Kiwi-butikker fordelt over hele landet. 30 af dem laves om til Spar eller Meny, mens resten lukkes. Det kommer til at ske allerede over de kommende måneder, oplyser Dagrofas koncernchef Per Thau i en pressemeddelelse.