For få dage siden blev det offentliggjort, at discountkæden KIWI lukker alle sine 103 butikker i Danmark.

Men hvad betyder det for de resterende discountsupermarkeder?

Ifølge Retail Institute Scandinavia er der lagt op til, at Netto og Rema 1000 indleder en intens kamp om de danske forbrugeres gunst.

Det skriver Finans.

En undersøgelse, som instituttet har foretaget blandt 1000 forbrugere, viser, at netop Netto og Rema 1000 sidder hårdt på forbrugerne - med et stort forspring ned til det næste. Det afspejler sig blandt andet i, at tre fjerdedele af de adspurgte har svaret, at de har handlet i Netto i de seneste tre måneder. Mere end halvdelen har svaret, at de har købt ind i Rema 1000 i samme periode.

Direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, forudser en 'vild duel' mellem de to kæder. En duel, som også vil presse de andre discountkæder.

»Netto vil naturligvis ikke uden kamp afgive eller dele førstepladsen, så vi må forvente, at der i de kommende år bliver investeret på alle fronter. Det er derfor mest sandsynligt, at de to markedsdominerende vindere vil lægge endnu større afstand end i dag til de øvrige lavpriskæder. Flere af dem vil fortsat skulle kæmpe med vækstproblemer og underskud i de kommende år,« siger han til Finans.

Den norsk-ejede kæde Rema 1000 har et erklæret mål om at åbne 15-20 nye butikker om året. Hvis det kommer til at ske, så vil Rema 1000 ifølge instituttet nå op på siden af Netto i 2025 - i teorien.

Lukningen af de mange KIWI-butikker kommer også til at koste jobbet for 1650 ansatte i discountkæden.