Mediekoncernen gik ud af 2016 med et underskud på næsten 100 millioner. Vækstplaner sættes nu på pause.

København. Medievirksomheden Jysk Fynske Medier fik sidste år et ordentligt rap over nallerne. Store forandringer og besparelser betød, at virksomheden gik ud af 2016 med et underskud på 99,5 millioner kroner.

Det oplyser Jysk Fynske Medier i en pressemeddelelse.

Det er et resultat, som er yderst utilfredsstillende, siger administrerende direktør Jesper Rosener.

- Jeg har klart undervurderet udfordringen ved at fusionere fire virksomheder på så kort tid. Det har specielt i vores salgsafdeling medført så mange forandringer for medarbejderne, at det har kostet fokus og omsætning, siger Jesper Rosener i en pressemeddelelse.

Jysk Fynske Medier blev dannet i starten af 2015 af Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier. 1. januar 2016 blev Midtjyske Medier købt til.

- Markedet er svært for alle derude, men vi har tilmed præsteret markant under markedet, og det tager jeg ansvaret for, siger direktøren.

Det dårlige regnskab betyder også, at Jysk Fynske Medier er blevet nødt til at sætte deres vækstplan på pause, oplyser Jesper Rosener.

- Nu konsoliderer vi, til vi har vist, at vi kan tjene penge igen. Vi skal vise, at vi kan præstere bedre end markedet, siger han.

Jysk Fynske Medier gennemførte i løbet af sidste år en massiv spare- og synergiplan. I løbet af året bragte koncernen omkostningerne ned med 140 millioner kroner.

I forbindelse med spareplanen nedlagde aviskoncernen i efteråret sidste år 67 stillinger. Det skete først og fremmest ved frivillige fratrædelser og ansættelsesstop, mens syv medarbejdere fik en fyreseddel.

Jysk Fynske Medier udgiver 13 dagblade og 64 ugeaviser. Derudover driver koncernen fire radiostationer.

Koncernen beskæftiger 1600 medarbejdere.

/ritzau/