Sammen med sin forlovede går milliadæren Christian Stadil ind i fødevareproduktion med etableringen af virksomheden Mät. Ambitionerne er fra begyndelsen globale. Med sit tøjmærke Hummel som forbillede går han efter international succes i en niche.

Modetøj, shipping, emballage, tattoo-­website, fødevareteknologi. Milliardæren Christian Stadils virksomheder og investeringer spænder vidt. Men det er ikke nok. Nu etablerer den farverige rigmand og investor et nyt økologisk fødevarebrand, der skal have fat i børnefamilierne, hvor sundhed spiller en nøglerolle.

Stadils nye fødevaremærke hedder Mät og er netop lanceret. Til at begynde med ­lanceres en Mät-proteinbar med flere smagsvarianter. Senere kommer der focaccia-boller, pølsehorn, pizzabunde, grød­blandinger, snacks og toppings til youghurt på ­produktpaletten, alle under Mät-brandet. En af hovedingredienserne i Mäts produkter er æggehvideprotein, som har flere gode egenskaber, påpeger Stadil. Han fortæller her for første gang om sin nye virksomhed, der har været flere år undervejs.

»Det er noget, vi har overvejet i flere år. Det at producere fødevarer til forbrugerne i stedet for til andre virksomheder er et stort skridt. Vi ved meget om fødevarer, men har ikke før produceret direkte til ­for­brugerne. Men jeg har mange erfaringer fra bl.a. ­Hummel om branding og markedsføring, som jeg tror kan bruges i Mät,« siger ­Christian Stadil.

Satser stort

Selv om han etablerer virksomheden helt fra bunden, vurderer han selv, at den hurtigt kan komme op på en omsætning for et to­cifret millionbeløb.

»Vi skal have produkterne i markedet, og så tester vi det og justerer. Derfor ruller vi det ud i flere trin. Inden for et par år skal vi omsætte for et tocifret millionbeløb i Mät, men jeg tror, mulighederne er meget større end det. Det er en stand alone-virksomhed, der skal tjene sine egne penge, det er helt klart,« siger han.

Flere virksomheder i Stadils familie­imperium Thornico arbejder med fødevarer eller fødevareteknologi. Det gælder eksempelvis Sanovo, Ovodan og Lactosan. Flere af disse er netop fokuseret på håndtering af æg industrielt eller produktion af ingredienser på basis af æg, såsom æggepulver, som ­bruges i fødevareproduktion.

Ægget har hovedrollen

Den store interne viden i koncernen om æg har spillet i udviklingen af Mät.

»Vi tager udgangspunkt i det, vi kan, og det er æg og æggepulver. Ægget er et fantastisk produkt. Det giver en stor mætheds­følelse, og det er samtidig naturens ­vitaminpille. Det eneste, der ikke er så meget af, er kulhydrater, og det er fantastisk, når det drejer sig om ikke at tage på i vægt,« siger Stadil, der arbejder tæt sammen med sin forlovede, Alice Brunsø, om den nye virksomhed, hvor hun er adm. direktør, og som spiller en hovedrolle i udviklingen af produkterne. Derudover er helsebloggeren Sofie Bentzen med i virksom­heden.

»Al forskning viser, at æg er godt for sundheden. Vores kongstanke er, at vi nok som de første i verden vil udnytte de gode egen­skaber i ægget og bruge det i et nyt, færdigt produkt og samtidig være tæt på kernen i vores eksisterende virksomheder,« siger Christian Stadil.

Proteinbarer

Proteinbarerne, som er første produktserie under Mät-mærket, har flere smags­varianter, bl.a. lakrids, hvor Stadil bla. har konsulteret den danske lakridskonge Johan Bülow for at ramme den rigtige smag.

»Det har taget noget tid, der er en grund til, at der ikke er andre, der har udviklet det før med æggeprotein. Næsten alle andre ­proteinbarer, der findes på markedet, er enten tilsat sukker eller smurt ind i chokolade, det er vores ikke,« siger Stadil og fortsætter:

»Der er selvfølgelig nogle bodybuildere, der spiser noget æggehvidepulver eller proteinbarer, men det er grimt emballeret og sælges kun på bodybuilder-websites og henvender sig derfor ikke til den almindelige forbruger. Så vi er nok de første,« siger han.

Proteinbarerne sælges bl.a. gennem helsebixen.dk, som Stadil er medejer af, og derudover er der en aftale med Irma på vej, ligesom der er også er forhandlinger med netsupermarkedet nemlig.com og andre salgskanaler, fortæller han.

Mulige partnere i USA

»Vi arbejder på at få distributører internationalt og har allerede haft møder med mulige partnere i USA. Det er ikke kun et produkt for fitness-typer og bodybuildere, vi prøver i stedet at ramme midt i markedet. Det er til småbørnsfamilierne, til folk som gerne vil leve sundt, men som ikke altid har tiden til det,« siger Christian Stadil, der i den brede offentlighed især er kendt for sit ejerskab af sports- og modetøjsvirksomheden Hummel, som han overtog som et skrantende klenodie for små 20 år siden, men siden har vendt og givet nyt liv.

»Vi genopfandt jo nærmest Hummel, så det næsten var en opstart fra scratch. Der er mange erfaringer, vi kan bruge derfra om, hvordan et varemærke skal positioneres, hvilke salgskanaler og strategi, vi skal bruge for at få det til at blive en succes,« siger Christian Stadil.

Det er Rømer-familien, der også står bag Ørbæk-bryggeriet på Fyn, som står for produktionen af de de nye proteinbarer for Stadil.