SAS-direktør Rickard Gustafson siger, at selskabet skal blive skarpere til at sætte den rigtige billetpris.

SAS klarede sig bedre end længe set i første kvartal i det igangværende regnskabsår, hvor det kun blev til et underskud på 309 millioner svenske kroner i det, der traditionelt er den hårdeste periode at tjene penge i.

Mens luftfartsselskabets europæiske ruter fortsat er ramt af hård konkurrence, er der bedring at spore på de lange, interkontinentale ruter.

Her har SAS sat en række nyrenoverede fly ind i driften og har opnået fine resultater, i hvert fald på business class.

Men administrerende direktør Rickard Gustafson antyder over for Svenska Dagbladet, at man formentlig kommer til at sænke priserne på økonomiklasse for at få fyldt sæderne ud.

»Det er altid lidt svært at nå ud med det nye, når man ekspanderer. Men vi skal blive bedre til at markedsføre og prissætte SAS Go (det nye navn for økonomiklassen, red.).«

»Arbejdet er allerede i gang. Men det er et svært håndværk at ramme den rigtige kombination af kvalitet og pris, og der skal vi helt enkelt blive skarpere,« siger Gustafson.

På de lange ruter presses SAS først og fremmest af Norwegian og Finnair, men også alliancepartneren Lufthansa deltager i konkurrencen om passagerer til USA og Asien.

Derudover har Gustafson fortsat fokus på at nedbringe omkostningerne. Han er meget bevidst om, at det fine resultat i første kvartal i høj grad kan tillægges de lave oliepriser, og at de formentlig ikke varer ved.

»Vi er medvidende om, at brændstofprisen er faldet, og at vi ikke kan regne med den effekt i fremtiden. Derfor skal vi fortsætte benhårdt med effektivisering,« siger han til Ritzau Finans.

SAS forventer en positiv effekt af effektiviseringsplanen på sammenlagt én milliard svenske kroner i indeværende regnskabsår.

I første kvartal blev der dog kun realiseret besparelser for 155 millioner svenske kroner.

/ritzau/