Med et lovligt hashsalg kan man nu få data for, hvem der nyder den sjove tobak. Ældre holder sig ikke tilbage.

København. Efter at salg af hash er blevet legalt i flere delstater i USA, er salget af rusmidlet blevet til en stor, etableret industri med forsyningskæder, finansiering og nu også omfattende kundeundersøgelser.

Det viser sig, at kunderne spænder over alle aldre og langt fra kun er potnydende studerende.

Det skriver Bloomberg News baseret på en undersøgelse blandt 40.000 hashkøbere i staten Washington, hvor hash blev legaliseret i 2014. Undersøgelsen er foretaget af analyseselskabet Headset.

Undersøgelsen viser, at den gennemsnitlige køber er 37 år gammel, køber omkring hver tyvende dag og bruger 647 dollar, 4400 kroner, om året. Lige over halvdelen af køberne er under 34 år gamle.

Jo yngre køberne er, jo oftere og jo mindre beløb køber de for. Købere, der er over 79 år gamle, køber i gennemsnit for 64 dollar per besøg, mens købere i 20'erne køber for 27 dollar.

- I takt med at man bliver ældre, har man nok flere penge til at gå ned og købe større mængder. Yngre er mere mobile, så de kan besøge butikkerne oftere. Ældre har nok også bare en tendens til at planlægge bedre, siger stifter af Headset Cy Scott til Bloomberg.

Indtil videre er hash fuldt legalt til eget brug i fire amerikanske stater og til medicinsk brug i over 20 stater.

I staten Colorado, der legaliserede hash som en af de første, blev der solgt for 996 millioner dollar hash i 2016 gennem de legale salgssteder.

Det gav staten en skatteindtægt på 70 millioner dollar om året, små 500 millioner kroner. Det var samtidigt noget mere, end der blev hentet på skat på alkohol.

I takt med legaliseringen er hash blevet en industri.

Ud over dedikerede banker, storproduktion og helt nye detailkæder har kunstnere som Willie Nelson og Snoop Dogg udviklet deres egne brands.

Countrystjernen Willie Nelsons mærke hedder Willie's Reserve, mens Snoop Dogg markedsfører sin pot under brandet Leafs By Snoop.

/ritzau/