Siden 1996 har 'Star Tour' været et an danskernes fortrukne rejsearrangører, men fra og med i dag må de mange charterturister vænne sig til at rejse til sydens sol under et nyt navn. Den populære rejsearrangør har nemlig skiftet navn til TUI.

Det skriver TUI på sin hjemmeside.

'Star Tour har skiftet navn til TUI. For dig som rejsende betyder det endnu mere at vælge mellem – nye måder at rejse på, nye steder at opdage, nye ting at opleve, og mere af det hele. Tiden står ikke stille. Det gør vi heller ikke. Velkommen til TUI,' skriver rejseselskabet på sin hjemmeside, som dog stadig bærer præg af fortiden, idet den hedder startour.dk/tui.

I forbindelse med navneskiftet vil rejseselskabet nu satse på rejser, der er mere moderne og personlige.

»Den moderne rejsende vil have hoteller og flyløsninger, der passer til deres individuelle behov. Når vi bliver TUI, får vores danske kunder flere valgmuligheder i form af et bredere rejseprogram med nye rejseformer og nye rejsemål over hele verden,« siger Gorm Pedersen, der er sales- og country manager i Star Tour, i en pressemeddelelse.

TUI er - ifølge selskabet selv - verdens største arrangør af rejser og har ejet Star Tour i 15 år. Det velkendte logo, der er formet som et smil havde Star Tour til fælles med moderselskabet. Det holder de derfor fast i.

»Vi skifter navnet, men vores smil er det samme, og gæsterne på destinationen vil ikke mærke nogen forandring. Vi kommer til at have de samme guider og de samme hoteller for både børnefamilier og par, blot flere af dem,« fortæller Gorm Pedersen.

Ifølge Gorm Pedersen vil rejseselskabet kunne give kunderne bedre bedre priser og højere kvalitet ved at fremstå under ét samlet navn.

Men ikke alle er lige begejstrede for navnet, som kan lyde som en fløjtelyd på dansk. Den danske branding-ekspert professor Majken Schultz fra CBS er ikke imponeret:

»Det navn ligger ikke godt for et dansk tungebånd, men der er jo tale om en større international virksomhedsgruppe, hvor man må mene, at man kan hente en eller anden form for rationalisering hjem på at ville hedde det samme i alle lande. Det er jo næppe noget, man gør for de danske kunders skyld, og det er i hvert fald ikke et navn, der umiddelbart fænger. Man risikerer at miste goodwill og loyalitet, og det er da i hvert fald et endegyldigt farvel til Stig Elling-æraen og en dansk tilgang til tingene,« udtaler hun til BT rejser.