Det kendte og voksende skomærke Jimmy Choo er blevet solgt for 7,5 milliarder kroner til Michael Kors.

Luksusvareproducenten Michael Kors vil købe skobrandet Jimmy Choo, der af mange er kendt for den store omtale i tv-serien "Sex and the City", hvor det er yndlingsskomærke for hovedpersonen, Carrie Bradshaw, og veninderne.

Michael Kors byder 230 pence per aktie eller 896 millioner pund - 7,5 milliarder kroner - for hele selskabet.

Jimmy Choo blev børsnoteret i London i oktober 2014 til 140 pence per aktie. Mandag lukkede aktien i 195 pence.

Sko-ikonet Jimmy Choo var op til børsnoteringen ejet af JAB Holdings, der fortsat ejer knap 68 procent af selskabet.

Bestyrelserne i de to selskaber har begge godkendt transaktionen.

Ud over "Sex & the City" blev Jimmy Choo kendt, da det var et af den afdøde prinsesse Dianas yndlingsmærker.

Jimmy Choo, der ifølge sine hjemmeside hovedsageligt via sine sko tilbyder "en styrket følelse af luksus og en legesyg vovende ånd", har oplevet en pæn vækst de seneste år.

I 2016 solgte mærket sko og luksusvarer for 364 millioner pund, en stigning fra 300 millioner pund i 2014. Sko stod for 244 millioner pund af salget i 2016, en stærk vækst.

Selskabet har 1278 ansatte, hvoraf 959 er kvinder.

Jimmy Choo tager sig navn efter sin skaber, Jimmy Choo. Han slog sit navn fast i halvfemserne som skodesigner i London og åbnede eget selskab i 1996.

Siden da er kæden spredt til hele verden, hvor Jimmy Choo nu har 150 butikker. Selskabet ekspanderer og planlægger at åbne 10 nye butikker årligt ifølge sit regnskab for 2016.

»Butiksåbningsprogrammet sigter mod Kina, hvor vi stadig er underrepræsenteret i forhold til mange andre luksuskæder,« skriver Jimmy Choo i regnskabet.

Køberen, Michael Kors, er et af verdens største modeselskaber med en årlig omsætning på 4,7 milliarder dollar.

Selskabet blev startet i 1981 af designeren af samme navn.

/ritzau/