Supermarkedskæden Rema 1000 har de mest tilfredse og loyale kunder i Danmark.

Det fremgår af en undersøgelse fra Loyalty Group International, som Jyllands-Posten omtaler.

Her indtager den norskejede kæde førerpositionen foran Kvickly og Superbrugsen, mens Netto placerer sig nederst som nummer 10 i undersøgelsen.

Dansk Supermarkeds kæder placerer sig i det hele taget nederst i undersøgelsen, idet Bilka er rangeret som nummer otte og Føtex som nummer ni.

Kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand minder imidlertid om, at blandt andet Bilka, hvor kundetilfredsheden er faldet med ni procent hen over et år, har haft pæn omsætnings- og kundefremgang.

- Nye kunder er pr. definition ikke lige så loyale kunder som faste kunder, og derfor er denne måling næppe tegn på en negativ udvikling for Bilka.

- Især fordi vi er i gang med forandringer og dermed får nye kunder ind, siger han til Jyllands-Posten.

Menys kundetilfredshed falder i undersøgelsen, der baserer sig på 3.300 onlinespørgeskemaer, med syv procent.

Det placerer den relativt nye kæde som nummer seks i undersøgelsen, og det undrer direktør Jørgen Nielsen. Kæden foretager selv målinger, der viser et andet resultat.

- Meny, som blot er halvandet år gammel, sammenlignes her med kæder, der har årtier på bagen. Det er æbler og pærer, som sammenlignes, siger han til avisen.

Irma har toppet listen de to seneste gange, men er i år gledet ud. Det skyldes, at der blandt de adspurgte har været for få, der har Irma som deres foretrukne supermarked til, at det giver mening at tage kæden med i analysen.

/ritzau/