Mikkeller, et af de mest succesfulde mikrobryggerier, gik hastigt frem sidste år. Planen er at fortsætte.

Et af Danmarks nok bedst kendte mikrobryggerier Mikkeller havde et forrygende år i 2015. Administrerende direktør Mikkel Borg Bjergsø er samtidig ikke blevet mindre travl i 2016, hvor væksten ses fortsætte.

Regnskabet for Mikkellers 2015 viser en fremgang i bruttofortjenesten på mere end 50 procent til 30,6 millioner kroner, mens overskuddet blev nært fordoblet til 15,1 millioner kroner, efter skatten var betalt.

»Forklaringen er, at efterspørgslen efter vores øl er stadigt stigende. Folk vil gerne købe vores øl.«

»Det beviser for mig, at vi er lykkedes med at fastholde kvaliteten, selv om vi efterhånden er blevet ret store. Så længe jeg kan det, så er vækst en positiv ting,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Han startede - sammen med Kristian Klarup Keller - Mikkeller i 2006. Siden da er det gået hurtigt, og efter at være kommet ud bredt på det europæiske marked har Mikkeller i 2016 købt et bryggeri i USA.

»Der er meget konkurrence i USA. Og når man skal sende råvarer til Europa og øllen tilbage, så er det svært at holde kvaliteten god nok og prisen lav,« siger Mikkel Borg Bjergsø om investeringen.

Efter ti år med Mikkeller er han åben efter at finde en investor, der kan give penge til at løfte selskabet videre.

»Indtil videre har vi kun haft organisk vækst, og vi har aldrig lånt en krone. Men hvis vi skal lave alle de projekter ude i verden, vi gerne vil, så kan det godt være, vi skal lukke en ind,« siger direktøren.

Projekter er der rigeligt af. Mikkel Borg Bjergsø nævner i hurtig rækkefølge en nyåbnet bar i Singapore, ny restaurant på Nørrebro, nye ølbarer i portugisiske Porto, færøske Thorshavn og ikke mindst en større bar i Los Angeles.

»Men en investor skal komme med andet end penge. Vi er stadig en lille virksomhed, der godt kan bruge en masse nye kompetencer.«

»Hvis en investor kun kom for pengenes skyld, så vil jeg næsten hellere gå i banken,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

/ritzau/