Boozt.com omsatte for en milliard svenske kroner i 2015, men har endnu til gode at få overskud på bundlinjen.

København: Forbrugernes lyst til at shoppe hjemme fra sofahjørnet forplanter sig i regnskabsbøgerne hos dansk-svenske Boozt.com, der sælger tøj på nettet.

I selskabets femårige levetid er omsætningen vokset til 1 milliarder og 38 millioner svenske kroner i 2015. Omkring en tredjedel af omsætningen ligger i Danmark.

- Vi voksede med 55 procent i forhold til sidste år, omsatte for over en milliard svenske kroner og fik et driftsresultat på omkring seks millioner svenske kroner. Så vi har opfyldt vores vækstmål, siger Hermann Haraldsson, administrerende direktør i Boozt.com.

I 2014 lød omsætningen på 670 millioner svenske kroner og et negativt driftsresultat på 57 millioner svenske kroner.

Der er dog et stykke vej endnu, før den voksende omsætning smitter af på bundlinjen. Før skat lyder årets resultat på et underskud på 6,3 millioner svenske kroner.

Det koster at udvide forretningen, og i øjeblikket bruger Boozt.com mellem 15 og 20 procent af omsætningen på markedsføring, lyder det fra direktøren.

- Vi investerer stadig meget kraftigt i at udbygge vores kundebase, så vi har mere fokus på at løfte vores kundebase og toplinje end at genere størst muligt overskud, siger han.

Bag Boozt.com står blandt andre den danske skogigant Ecco, den danske pensionskasse Sampension og kapitalfondene Sunstone og Verdane.

Virksomheden har hovedsæde i Malmø og et kæmpestort lager centralt i Skåne. Vækst er afgørende for at høste stordriftsfordele, lyder det.

- Hvis vi fordobler vores omsætning i norden, skal vi ikke være dobbelt så mange ansatte. Det hele er digitaliseret og sat i system, siger Hermann Haraldsson og fortsætter:

- Vi er ved at investere 100 millioner svenske kroner i fuldautomatisering af vores lager. I forhold til distributionen får man bedre priser, hvis der er mange pakker.

Ifølge detailhandel- og forbrugerekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia er vokseværket i Boozt.com udtryk for en underliggende tendens på markedet for modetøj på nettet, som vil blive endnu tydeligere:

- Markedet vil blive konsolideret i de kommende år, siger hun.

Der bliver færre spillere på markedet, fordi de små butikker ikke kan hamle op med de stores tilbud om gratis fragt og returvarer, medmindre de er stærke inden for en bestemt niche, tilføjer hun.

/ritzau/