Efter et års behandlingstid kom det frem onsdag, at Konkurrencestyrelsen delvist har godkendt Imercos opkøb af Inspiration. Således bliver 25 ud af Inspirations nuværende 45 butikker lavet om til Imerco-butikker.

Årsagen til, at Imerco ikke får lov til at opkøbe alle 45 Inspiration-butikker, er, at Konkurrencestyrelsen mener, at et opkøb af alle Inspirations butikker ville hæmme konkurrencen på markedet.

I stedet har 3C RETAIL, der ejer Inspiration, givet tilsagn om at etablere en ny landsdækkende livsstilskæde med 24 butikker, hvoraf fire bliver helt nye forretninger. Dette var altså en betingelse for, at opkøbet blev godkendt.

'Vi ser et spændende potentiale i en ny kæde. Det er et nyt koncept, som er udviklet til at understøtte et stort lokalt fokus med henblik på at vinde lokalt. Den nye kæde kommer til at agere mere agilt, og i kombination med et attraktivt sortiment vil den nye kæde blive et stærkt alternativ til de etablerede kæder. Vi glæder os til præsentere det i løbet af efteråret,' siger koncernchef for 3C Retail A/S Niels Thorborg i en pressemeddelelse.

Men det nye koncept kan gå en hård tid i møde. Det mener Henning Bahr, som er direktør hos Retail Institute Scandinavia. De har nemlig en stor udfordring foran sig, hvis det skal bliver til mere end en døgnflue.

»De (3C Retail A/S, red.), er nødt til at lave et kædekoncept, der adskiller sig markant, og det er en svær opgave,« siger han til BT og fortsætter:

»Der ligger en stor opgave i at lave et nyt koncept, der adskiller sig fra det, vi kender. Det er den største ubekendte. Hvad er det, vi får at se i efteråret. Bliver det så interessant, så man kan fastholde eller udvide sin kundekreds.«

Selve fusionen mener Henning Bahr er god for forbrugerne, da den gennemsnitlige forbruger formentlig anser butikker som Imerco, Inspiration og Kop og Kande for værende meget lig hinanden.

»Enten skal de (den nye kæde, red.), gå op i markedet og levere en høj servicegrad, en god oplevelse og et sortiment, der gør det til et spændende sted at handle. Ellers skal man gå helt ned i markedet, men der er mange pladser optaget af andre i forvejen.«

Han mener, at det bliver spændende at se, hvorvidt Niels Thorborg og 3C Retail A/S kommer til at skabe en levedygtig forretning.