Bryggeriet Royal Unibrew har haft et solidt første halvår, hvor både resultatet og omsætning steg.

København. Det første halvår af 2016 har været godt for bryggeriet Royal Unibrew. Pænt sommervejr i Europa og øget salg i Finland har hjulpet på finanserne.

Det hjalp til at sende omsætningen i halvåret op til 3,2 milliarder kroner, mere end 200 millioner kroner over samme periode sidste år.

- Vi er tilfredse med det fortsat positive momentum i omsætning og indtjening på trods af udfordrende markedsforhold på flere markeder.

- Det er drevet af en stærk kommerciel agenda samt et højt innovationsniveau, skriver administrerende direktør Henrik Brandt i regnskabet.

Overskuddet fulgte med stigningen i salget. Royal Unibrew kunne notere sig et nettoresultat på 364 millioner kroner fra 322 millioner kroner i første halvår 2015.

Ifølge selskabet er bevægelsen mod specialøl fortsat dominerende, og derfor vil Royal Unibrew satse endnu mere på området.

- For yderligere at styrke vores innovationskraft og muligheden for at eksperimentere i små-skala størrelse inden for craft-beer til glæde for vores forbrugere og kunder har vi besluttet at etablere et mikrobryggeri i tilknytning til Albani-bryggeriet i Odense, skriver Henrik Brandt.

Ud over en kampagne i Finland nævner Royal Unibrew, at man har fået hjælp af bedre vejr i Vesteuropa i halvåret.

- Vejret i Vesteuropa og Baltic Sea har været væsentligt bedre end forventet og i 2015, hvor vejret var dårligere end normalt, mens vejret i Nordeuropa hidtil i tredje kvartal har været væsentligt dårligere end normalt og forventet, men også dårligere end i 2015, skriver Royal Unibrew.

/ritzau/