Det kom som et chok for mange, da dagligvarekæden Kiwi forleden annoncerede, at de ville lukke i Danmark.

Men ifølge koncernen bag Kiwi, Dagrofa, bliver det langt fra den sidste dagligvarekæde, der må dreje nøglen om i løbet af de kommende år. Det fortæller Per Thau, Dagrofas koncernchef til Finans.dk.

»Intensiteten er høj i markedet, så selv om en kæde lukker, betyder det ikke en lavere konkurrence. Men det bekræfter mig i, at vi skal fokusere der, hvor vi kan være bedst. Vi bliver heller ikke den sidste, der kommer til at træffe en så vidtgående beslutning som lukning af en dansk dagligvarekæde,« siger Peter Thau.

I 2016 lød Dagrofas årsregnskab på et underskud på hele 655 millioner kroner, og en stor del skyldes den skrantende indtjening hos Kiwi. Konkurrencen på det danske discountmarked er benhård, og det har Kiwi måttet sande. Derfor valgte Dagrofa i april at lukke alle Danmarks 103 Kiwi-forretninger. 29 af disse fortsætter dog som enten Spar eller Meny, som også ejes af Dagrofa.

Hvad der skal ske med de øvrige Kiwi-butikker er endnu ikke bestemt. Men interessen for at overtage lokalerne er enorm høj hos de andre dagligvarebutikker, fortæller Per Thau.

»Der er enorm interesse fra konkurrenterne. Det siger noget om kampen på det danske dagligvaremarked. Alle vores konkurrenter har givet bud på en anselig andel af butikkerne. Det betyder, at vi slipper for forpligtigelser til husleje og andet, som vi ellers ville stå tilbage med. Det betyder også, at der langt de fleste steder genopstår en anden dagligvarebutik,« lyder det fra Per Thau.

Hvilke andre discountkæder, der risikerer at lukke i den nærmeste fremtid, er uklart. Men flere eksperter peger på Fakta, som en kæde, der kæmper med indtjeningen. I april pegede Bruno Christensen, konsulent og foredragsholder for danske dagligvarebutikker, på, at Fakta er i problemer. Han tvivler på, at kæden kan lukrere på Kiwis lukning.

»Det her kommer ikke til at hjælpe Fakta ud af kniben. De har ikke musklerne til at agere offensivt på markedet nu, hvor antallet af discountsupermarkedskæder er gået ned fra seks til fem. Det har Netto, Aldi og Lidl derimod, og jeg forventer, at de vil erobre de markedsandele, som Kiwi efterlader,« fortalte Bruno Christensen til BT