Svovlforureningen fra skibsbrændstof begrænses med 80 procent. Det har FN's Søfartsorganisation vedtaget.

København/London. Fra 2020 bliver den røg, der kommer op af fragtskibes skorstene, betydeligt renere. Til gavn for både sundhed og miljø på hele kloden.

Verdens skibe skal fra 2020 bruge brændstof, som er langt mere svovlfattigt end i dag. Indholdet af svovl i bunkerfuel skal reduceres med op mod 80 procent i forhold til nu.

Det har medlemslandene i FN's Søfartsorganisation, IMO, netop besluttet på et møde i London.

I dag kan tungt brændstof til skibe indeholde op mod 3,5 procent svovl. I 2020 bliver grænsen 0,5 procent.

Et andet forslag om årstallet 2025 var også i spil på mødet i IMO's miljøkomité, men det mest miljøvenlige af de to forslag vandt altså.

Danmarks Rederiforening er godt tilfreds med beslutningen, siger chefkonsulent og fungerende underdirektør Jesper Stubkjær.

- Det er meget positivt, at det er lykkedes at få en beslutning. Det giver vished for, hvordan reglerne er.

- Men det er lige så vigtigt, at vi kommer i gang nu, for der er kun tre år til, at IMO skal sikre en effektiv håndhævelse, siger han.

Danmark har som storaktør inden for international skibsfart betydelige interesser i regulering.

Danske rederier er allerede langt fremme med mere miljøskånsom transport til søs - og vil dermed få konkurrencefordel af skrappere FN-regler. De er af samme grund meget optaget af, at kravene gælder alle og bliver håndhævet.

Miljøminister Esben Lunde Larsen (V) er ligeledes tilfreds med vedtagelsen i IMO. Skibsfarten forurener luften på tværs af landegrænser, og skal vi mindske forureningen, kræver det global regulering, påpeger han.

- Derfor er det en rigtig god nyhed, at IMO nu har fået alle lande med på at indføre markant skærpede svovlkrav til skibe allerede fra 2020.

- Det vil sikre renere luft til befolkningerne i mange lande og gavne menneskers sundhed over hele verden, særligt i nogle af de fattigste og mest tætbefolkede egne, siger han i en pressemeddelelse.

/ritzau/