Der ligger en større efterforskning bag Nets' anbefaling om at spærre 100.000 betalingskort, forklarer Nets.

Det er et resultat af intensiv overvågning og efterforskning fra Nets af danske betalingskort, der onsdag har ført til en anbefaling om at spærre 100.000 danske kort.

Det oplyser Kaspar Kock Kristensen, der er vicedirektør for misbrugsbekæmpelse hos Nets.

»Vi overvåger alle de transaktioner, der går fra danskudstedte kort, i realtid, for at se om der er mønstre, der tyder på misbrug. Så griber vi ind og stopper misbruget, mens det sker,« siger han.

Er dit kort blevet spærret? Og har du fået en forklaring på hvorfor? Så vil BT gerne høre fra dig - skriv til os på 1929@bt.dk eller via vores Facebook-side

I overvågningen leder Nets efter en pludselig ændring i adfærd fra betalingskortet.

Det kan både være mange transaktioner kort efter hinanden. Det kan også være indkøb af ting, der ikke passer på kortbrugerens normale adfærd.

Herefter sammenholder Nets de forskellige kort med mistænkelig adfærd for at undersøge, om kortene kan spores tilbage til en bestemt internetforretning.

Derefter beder Nets bankerne udskifte de danske betalingskort, der er brugt i internetforretningen i den tidsperiode.

Det er tilfældet med de 100.000 betalingskort, som Nets onsdag anbefaler at spærre.

Tidligere har Nets bedt bankerne spærre og udskifte 15.000 andre betalingskort i samme sag.

Onsdag udvidede Nets den tidsperioden, hvori de mistænker, at kortoplysninger kan være stjålet. Det førte til den nye anbefaling, forklarer Kaspar Kock Kristensen.

»Vi ved med stort set sikkerhed, at der over et par år er blevet opsamlet oplysninger på den her hjemmeside, uden at den pågældende internetforretning har været bevidst om det,« siger han.

»De er givetvis i gang med at lukke sikkerhedshullerne nu, men det er ikke en forretning, som Nets har nogen aftale med, så vi ved ikke, hvad der foregår hos forretningen.«

Kaspar Kock Kristensen påpeger, at onsdagens anbefaling kun gælder omkring én procent af alle danske betalingskort.

»Som forbruger skal man ikke gøre noget. Man skal afvente, at man bliver kontaktet af banken.«

»Og hvis ikke man bliver kontaktet de kommende dage af banken, så er det fordi, at der ikke er noget med dit kort,« siger han.