Dansk salg til udlandet domineres af 100 eksportgiganter. Det gør eksporten sårbar, mener Dansk Industri.

København. Når der sælges danske varer til andre lande rundt om i verden, er det især en gruppe af de helt store virksomheder, der dominerer.

I 2015 stod de 100 største danske eksportvirksomheder, målt på værdi, for 51,1 procent af den samlede eksport. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

Danmark har mange eksportvirksomheder, men mange af dem er forholdsvis små, lyder det fra vicedirektør Kent Damsgaard, Dansk Industri.

- Over halvdelen af vores vareeksport er koncentreret på relativt få virksomheder, hvilket gør udviklingen i eksporten temmelig sårbar over for, hvordan det går i disse eksportlokomotiver, siger han i en skriftlig kommentar.

- Hvis blot ganske få af disse virksomheder taber markedsandele eller flytter deres aktiviteter til udlandet, kan det medføre betydelige tab på mange milliarder kroner i de danske eksportindtægter, siger Kent Damsgaard.

Hvis billedet skal ændres, må flere af de mindre danske eksportvirksomheder gøre en indsats for at komme ud til fjernere markeder, lyder det fra DI.

- Den globale efterspørgsel er næsten uendelig stor. Derfor er det afgørende, at virksomhederne også søger ud på de fjernere markeder, hvor der bor rigtig mange potentielle kunder, og hvor væksten typisk er højere, siger Kent Damsgaard.

I 2015 handlede i alt 37.719 danske virksomheder med udlandet.

Tallet har følge Danmarks Statistik været stigende siden 2010. I samme periode har de 100 største virksomheder stået for omkring halvdelen af eksporten.

I 2015 var der 11.962 virksomheder, som både eksporterede og importerede varer, mens 3194 virksomheder udelukkende eksporterede varer.

/ritzau/