Undrer du dig nogle gange over, at din iPhone pludselig er langsommere?

Et nyt forskningsprojekt viser, at der tilsyneladende er en sammenhæng mellem de tidspunkter, folk oplever problemer med hastigheden på deres Apple-mobiler og tidspunktet for lanceringen af nye Apple-telefoner.

Studiet giver fornyet næring til den mistanke, der har hersket et stykke tid, om, at it-giganten med vilje gør deres gamle produkter langsommere forud for lanceringen af nye for at tilskynde folk dem til at købe en ny mobil.

Det skriver den britiske avis Daily Mail.

Det er Ph.d.-studerende på Harvard, Laura Trucco, der har lavet undersøgelsen på baggrund af Google-søgninger. Hun har set på, hvornår brugerne søger på 'iPhone slow' og har opdaget, at antallet stiger markant omkring tidspunktet for lanceringen en ny iPhone.

Hun har også set på tilsvarende søgninger på 'Samsung Galaxy slow', og her var antallet af søgninger upåvirket af tidspunkter for præsentation af nye produkter.

Økonomi-professor Sendhil Mullainathan fra Harvard finder resultatet 'slående.'

- Mon ikke mange virksomhedsejere ville elske at kunne gøre deres gamle produkter mindre brugbare, når de lancerer et nyt? Når du sælger digitale enheder og selv kontrollerer operativsystemet, så er det en mulighed, siger han til avisen.



Nogle af avisens læsere melder tilbage, at de ikke oplever problemer, mens andre hævder, at Apple saboterer gamle versioner, når de opdaterer deres software.

- Hvis du ønsker, at din telefon skal blive ved med at være hurtig, er det almindeligt kendt, at du skal vente med at køre en opdatering til seks måneder efter, at en ny iPhone er blevet lanceret, skriver en læser.

Én af elektronik-skribenterne på New York Times luftede sidste år den bekymring, at Apple var i stand til at lave et nyt operativsystem, som kun virker optimalt på den nyest udgave af produktet.

Hun oplevede selv, at hendes iPhone 4 blev meget langsommere, da hun downloadede iOS 7, og hun endte med at købe en iPhone 5.

Hun beskyldte direkte Apple for at være løbet tør for ideér, og derfor forsøger at 'hjernevaske' kunderne til at købe nye produkter.

Andre siger derimod, at studiet ikke beviser, at Apple gør noget som helst forkert.

For eksempel bliver den seneste version af styresystemet altid skabt til den nyest udgave af telefonen, og det kan være derfor, at det ikke fungere så effektivt på andre modeller.

Apple har ikke kommenteret historien.