Vi elsker opfindesomme kampagner, og Gröna Lund Tivoli i Sverige gør virkelig noget skræmmende ekstra for at skabe opmærksomhed om en ny forlystelse.

I 2015 åbner en ny, skræmmende forlystelse, House of Nightmares, i Gröna Lund Tivoli i Stockholm. Men allerede nu, har tivoliet med en kampagne skabt opmærksomhed om den nye forlystelse. Vi er efterhånden blevet gode til at overse bannere, uanset om de findes på nettet eller ude i det virkelige liv, så reklamebureauerne er begyndt at gøre dem interaktive med QR koder, som man kan scanne med mobilen. Normalt vil det føre til en hjemmeside, men for folk i Stockholm blev det en helt anderledes skræmmende oplevelse.

Scan QR koden og få et chok

Tivoliet har stillet et plakatstander op, og her får forbipasserende at vide, at de kan opleve den nye, skræmmende forlystelse, hvis de scanner QR koden. Hvad de ikke ved er, at der gemmer sig en højttaler og en mand inden i standeren. Når de scanner koden, tænder højttaleren for en meget skræmmende lyd, og samtidig sørger manden for at give dem en visuel forskrækkelse. Oplevelsen får mange forskellige reaktioner frem: Nogle tager det med et smil, mens andre nærmest løber rædselsslagen væk fra standeren. Det er god humor, Sverige, og det er helt sikkert effektivt til at give alle os, der kigger med på YouTube, lyst til at prøve den nye forlystelse.

Se Stockholmerne blive skræmt fra vid og sans i den sjove video her