Jeg har netop hevet en sommerfugleslange ved navn Cecil ud af en diamantgrotte og forenet en fisker med en goplelignende havfrue med hjælp fra en samling selvmorderiske fisk. Min næste opgave lader til at involvere enorme grankogler og bittesmå bakkebeboere, hvis jeg da ikke lader mig distrahere af en defekt honningmaskine.

Nej, det er ikke nemt at bevare overblikket i Honeyslug-hippiernes nye spiltitel, Hohokum, men det er heldigvis heller ikke meningen. Vi har nemlig at gøre med en miniudgivelse, der genremæssigt hører hjemme et sted mellem underholdning og installationskunst – og som tit lykkes med sine eksperimenter til stor glæde for dem, der tør lade Hohokum selv stå for både turplanlægning og tempo.

Læs også: Tv-stjerne har hovedrollen i et blodigt gyserspil

Nærmest meditativ spiloplevelse
Ganske som i PS3-succesen flOw styrer du et væsen, som glider rundt i sin egen verden af rytmer og farver, men her hører ligheden også op. Som såkaldt ”long mover”, en enøjet slangeskabning, er dit mål på ingen måde at ende i toppen af fødekæden, men snarere at udvide din bevidsthed gennem et indblik i en mystisk, kulørt verden, der rummer (og sammenfletter) alt fra hedenske kultsymboler til nuttede tegneserievæsener.

Her optræder frugtbarhedssymboler og reinkarnation side om side med frugtkastende albino-aber og pastelfarvede bryllupsgæster i en symfoni af farve og lyd, der er næsten hypnotisk dragende. Med et gennemført naivistisk designvalg og barnligt grafisk udtryk, der er blevet til i samarbejde med kunstner Richard Hogg, føles spillet mest som et enormt, levende børneværelsetapet, og det blide soundtrack fra electronica-kollektivet Ghostly International danner den perfekte ramme om en fundamentalt anderledes zen-sommeroplevelse.

Læs resten af anmeldelsen her