KØB PLUS!

Skadelig for børn: Hitman må droppe volds-reklame

Spil-firmaet Enix Square, der står bag det populære skydespil Hitman, har med øjeblikkelig varsel trukket en reklame, der på ganske kort tid har vakt stor harme på Twitter og Facebook, og blandt eksperter, der holder øje med nettet.

Reklamen er et lille program, en såkaldt app, til brug på Facebook, hvor børn og unge, kan 'bestille' et mord på en ven, på grund af deres kiksede udseende eller væremåde, der sendes via mobiltelefonen.

Når vennen åbner beskeden, bliver de 'myrdet' for deres 'forseelse' af Agent 47, der er hovedperson i spillet Hitman, der lige er udkommet i sin femte udgave som, 'Hitman Absolution'. 

Hvis man er dreng kan man eksempelvis vælge mellem at eliminere sine venner fordi hun lugter dårligt, har små bryster, rødt hår, store ører, behårede ben eller mislykket make-up.

Modsat kan piger latterliggøre drenge med, at de har en lille tissemand, at de har hår på ryggen eller, at de er utro overfor deres kæreste.  

Néné La Beet, der er en af landets førende eksperter i sociale medier og børns færden på nettet, siger til BT, at reklamen er direkte skadelig for børn og unge, og at den vil fremme mobning, der i forvejen er udbredt på nettet og de sociale medier.  
 
- Det er ikke svært at forestille sig, at den app, ville kunne sprede sig som en løbeild, og være meget skadelig for de børn og unge, der i forvejen er udsat for mobning. Måske endda skubbe nogen ud over kanten.

- Man behøver ikke engang eje spillet, Hitman Absolution, for at kunne sende de intimiderende trusler rundt, siger Néné La Beet, der holder foredrag om net-etikette og børns opførsel på sociale medier, som Facebook og Twitter.

- Det skal normalt en hel del til for at forarge mig, men denne her er slem. Og det aller værste er, at det her er voksne, der legitimerer og faciliterer mobning og dødstrusler, siger Néné La Beet, der retter skytset mod det EMMY-belønnede reklamebureau Ralph, der står bag Hitmans reklame-kampagne:

- Man ser for sig, hvordan reklamefolkene har siddet og godtet sig over deres gode idé, og tænkt, at det her vil brede sig som en folkesport på nettet, siger Néné La Beet.  

I den del af kampagnen, der lå på YouTube, så man spillets hovedperson med sin snigskytteriffel rettet mod kameraet, mens teksten lød:

"Han er ikke til at argumentere imod. Han kan ikke stoppes. Og nu er turen kommet til dine idiotiske venner!"

Kampagnen blev lanceret mandag 4. december, og trukket tilbage mindre end en dag efter, fordi der i løbet af kort tid rejste sig en storm af protester fra førende bloggere, spileksperter og netbrugere, der blandt andet kalder den 'stupid', 'yderst skadelig' og 'groft sexistisk'. 

Firmaet undskyldte kort efter i en pressemeddelelse, men har tidligere skrevet, at selvom det er ren barsk reklame, så er den lavet som en slags sort joke 'med tungen lige i munden'. 

- Men vi var forkert på den, og har efter reaktionerne i miljøet trukket den tilbage. Vi undskylder, hvis den har stødt nogen, skriver spiludvikleren Square Enix.

Hitman er oprindeligt udviklet i Danmark. Men bliver i dag lavet af det engelske firma Square Enix.