Spillebegejstrede børn bruger mange tusinde kroner på deres forældres dankort uden selv at vide det. De spiller børnespil på iPad, iPod eller iPhone. Børnene tror, at det er gratis at spille, men alligevel bliver der lokket store pengesummer ud af dem.

De skyldige spil er børnespil som Smurf's Village, hvor man bygger en smølfeby, og spillet Tap Zoo, hvor man skal drive en zoologisk have. I B.T. mandag fortæller Dorthe Nielsen, hvordan hendes søn på otte år, Frederik, endte med at - uden at han vidste det.

Spillene handler ofte om, at man skal bygge noget op fra bunden. Det kan være en zoologisk have, hvor børnene skal bygge flere bure og købe flere dyr. Det kan også være en blomsterhave, hvor der skal købes vand og nye blomster.

Fælles for spillene er, at de har en virtuel valuta, man skal samle, for at kunne købe nye ting. Det kan være stjerner, bær eller guldmønter. I spillet Smurf’s Village får man f.eks. gratis bær til at bygge en smølfehave.

Men spillet bliver løbende sværere, og de ting, man skal købe, bliver dyrere og flere. Det betyder, at man hele tiden skal bruge flere bær. Og da det er ikke sikkert, at man får nok af dem gratis, kan det hurtigt blive nødvendigt at købe flere virtuelle bær for rigtige penge i spillets butik.

Ifølge Jesper Juul, forsker på Danmarks Design Skole og spilforsker, er dette er en typisk mekanisme i disse spil.
 
- Helt generelt betaler spillerne for at spille spillet hurtigere. Hvis de ikke køber ekstra virtuelle hjælpemidler, er spillet sværere og tager længere tid at spille. Med de tilkøbte hjælpemidler kan de komme lettere igennem spillet og hurtigere opnå et højere niveau, siger Jesper Juul.

Denne spilmekanisme lokker mange børn i fælden. Når det pludselig går dårligt i deres smølfehave, eller hvis de løber tør for bær, finder de hurtigt ud af, at de kan få flere ved blot et enkelt tryk i spillets butik. Og det er en helt almindelig reaktion, siger Anders Colding-Jørgensen, der er internetpsykolog og ekstern lektor på IT universitetet:

- Børn ved kun lidt om økonomi og er gladere for spil end voksne. De lever sig langt mere ind i spiluniverset, og for dem har bærrene langt større betydning. For dem er det vigtigste at få flere bær for at fortsætte legen, og så overser de nemt, at det koster rigtige penge, fordi de alligevel ikke helt forstår det, siger han.