Det kan snart være slut med flinke tjenere ved hoteldøren. I Californien eksperimenterer et hotel med roomservice serveret at robotter.
I store hoteller kan de ansatte godt bruge masser af tid på at drøne frem og tilbage, når gæsterne har brug for roomservice. Men på Aloft Hotel i Cupertino, Californien, får de ansatte fra denne uge hjælp til det arbejde fra en robot. SaviOne ligner mest af alt en rullende skraldespand eller kontorfontæne, men der er altså tale om en robot. Når gæsterne på hotellets værelser bestiller noget fra roomservice, lægger en ansat den ønskede vare ned i et lukket rum i toppen af SaviOne og indtaster værelsesnummeret. Så futter SaviOne af sted og finder selv frem til værelset. Her kan gæsten åbne låget og tage sin bestilling ud.
Tager selv elevatoren
SaviOne kan selv finde vej gennem hotellet. Den bruger forskellige sensorer som kamera, sonar og laser for at navigere sine omgivelser. Den kan endda selv tage elevatoren. Den kommunikerer med elevatoren via wi-fi og kan fortælle, hvilken etage, den gerne vil stå af på. SaviOne måler 90 centimeter i højden, og vejer 45 kg, og så den en kapacitet på 60 liter, så den kan altså klare varer, der er lidt større end det håndklæde, den drøner rundt med i videoen. Lige nu kører SaviOne kun rundt som forsøg, men hvis det bliver en succes, bliver ordningen sikkert udvidet til andre hoteller.
Det bliver måske trist at gå glip af professionel betjening og den menneskelige kontakt, som sikkert får mange til at ringe til roomservice, men på den anden side, så slipper man jo for at give drikkepenge.
Se den lille robot rulle rundt med roomservice i denne video.