Blah blah blah. Nu bliver sniksnak og andre samtaler ikke bare billigere. De bliver ligefrem helt gratis, når teleselskabet 3 onsdag åbner en ny front i mobilpriskrigen og gør det gratis at tale i mobiltelefonen, også selv om man kun køber en af de mindre abonnementspakker. Trækket er det seneste skridt i en lang og opslidende priskrig, der har varet i årevis – til glæde for forbrugerne, men til stor skade for teleselskabernes overskud. Det skriver Berlingske tirsdag.

Priskrigen blev oprindelig startet af Telmore for over 10 år siden, men i nyere tid har især Onfone skubbet på. Onfone var det første selskab, der for alvor lærte danskerne at købe mobiltelefoni som pakkeløsninger, hvor man betaler en samlet pris for en aftalt mængde data, nogle timers tale samt fri SMS og MMS. Det er den udvikling, der nu kulminerer, når 3 fjerner loftet og slipper minutterne helt fri.

Siden Telmore begyndte at hamre mobilpriserne nedad i begyndelsen af årtusindet, er det gået ganske voldsomt for sig. For præcis 10 år siden kostede det således 36.000 kroner at tale i telefon i 500 timer hos Telmore, der dengang var prispresseren. Nu fås samme mængde minutter for blot 369 kroner – men nu får man ovenikøbet 10 GB data og fri SMS oveni. Ideen om at gøre tale helt gratis kommer 3 dog ikke til at have for sig selv ret længe, mener teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

 -Der var engang, hvor man havde en fastnettelefon, og hvor teleselskabet levede af at sælge minutter. Nu har man en mobiltelefon, og nu lever teleselskaberne i højere grad af at sælge data. Det er et kontinuerligt prispres, og når 3 nu åbner ballet, er det et spørgsmål om tid, før de andre følger med ned, siger han.

Teleanalytikeren spår, at selskaber som Telmore, CBB, Bibob, Call me og Onfone snart vil følge efter – og at det langtfra er slut. Priserne på mobiltelefoni vil nemlig på længere sigt komme så langt ned, at teleselskaberne kan ende med at blive tvunget til fusioner.

- De store vindere i alt det her er kunderne, og det vil ikke overraske mig, hvis der endda kan være basis for en halvering af de nuværende priser over tid, siger han.

Teleselskabet 3 har i en årrække udmærket sig ved at være de tungeste smartphone-brugeres favoritselskab, fordi selskabet var tidligt ude med et landsdækkende 3G-mobilnet. Men med fri taletid rykker selskabet nu ind på nye domæner.

- Vi prøver at gøre produkterne mere gennemsigtige, så regningen bliver nogenlunde det, folk forventer, at den bliver. Vi gør det, fordi vi mener, at det i fremtiden bliver data, man skal differentiere sig på, mens voice (taletid, red.), blot vil være en hygiejnefaktor. Vi ser det som en fremtidssikring af vores abonnementer, så de bliver relevante i forhold til, hvordan folks adfærd vil ændre sig de kommende år, siger administrerende direktør for 3, Morten Christiansen.

I øjeblikket er det forholdsvis sjældent, at kunder til pakkeløsninger overskrider loftet på den data, der følger med i pakken. Bruger man sin smartphone til lidt surferi, lidt netbank, lidt mail og lidt Facebook, vil det for de fleste brugere være næsten umuligt at komme op til loftet, hvis det for eksempel ligger på seks gigabyte data om måneden. Sådan bliver det ikke ved med at være, forklarer Morten Christiansen.

- De næste par år vil der være flere og flere, der overskrider de datagrænser, de har købt med abonnementet, hvilket blandt andet skyldes, at streaming af musik og film fra nettet vil eksplodere. Derfor mener vi også, at tale bare skal være noget, man får med i en større pakke, siger han.

De overtakserede telefonnumre som eksempelvis 70- og 90-numre vil fortsat koste penge.