iPhone-brugere er i følelsernes vold, mens Android-brugerne er mere rationelle. Det konkluderer en ny undersøgelse blandt danske mobilbrugere.

iPhone-brugere lader sig styre af følelserne, mens Android-brugere er mere rationelle. Det er Telias konklusion på en undersøgelse, som YouGov har lavet for teleselskabet. De har undersøgt, hvad danskerne vægter højest, når der skal handles ny smartphone.

”Tallene afslører for eksempel, at iPhone-brugere i højere grad vægter mærket – altså selve Apple-brandet - og designet meget højt. Det kan vidne om en meget emotionel tilgang til valget af smartphones, hvor følelserne og æstetikken er i højsædet,” siger Christoph Nørgaard, der er privatkundedirektør i Telia.

Læs også: Stortest af de nyeste smartphone-topmodeller

Android-brugere, derimod, har overhovedet ikke fokus på telefonens mærke. Her er det de rå specifikationer, der tæller; Styresystemet, størrelsen, skærmkvaliteten og kameraet.  Android-brugere er mere tilbøjelige til at skifte producent, når de får ny smartphone.

”Modsat Apple-tilgangen er dette måske udtryk for en rationel tilgang, hvor man i højere grad sammenligner specifikationer, inden man vælger sin næste telefon,” konkluderer Christoph Nørgaard.

I øvrigt viser undersøgelsen, at det er styresystemet, der bestemmer hvilken smartphone vi vælger. Hele 41 procent af danskerne siger, at de vægter styresystemet højest, når de vælger ny mobil.

Undersøgelsen er baseret på interviews med 1014 danske smartphone-ejere mellem 18 og 74 år.

Du kan læse mere om ny teknologi i magasinet iNPUT - det er 100 procent gratis til tablets og telefoner. Her til iOS og her til Android.