Det er ved at være sidste chance, hvis du vil forhindre Google i at bruge din søgehistorik på forskellige sites til bl.a. at målrette annoncer.

Fra torsdag 1.marts vil Google nemlig ændre deres privatlivspolitik, der betyder, at man som bruger vil blive identificeret og behandlet som den samme person på tværs af alle Googles produkter.

Det betyder konkret, at Google vil lagre, hvad du tidligere måske har søgt biler og bruge den information til at målrette flere annoncer om biler til dig. Har du søgt på nye møbler, vil du i fremtiden f.eks opleve flere annoncer fra møbelforhandlere.

Hele ideén er, at Google vil være i stand til at tilpasse brugerfladen til den enkeltes interesser og behov, hvilket vil gøre Google i stand til at sælge annoncerne til en langt højere pris.

- Den nye privatlivspolitik indebærer ikke, at Google kan indsamle flere informationer om brugerne. Den handler om at kunne sammenlægge den information, som allerede findes, så vi kan give nye og bedre tjenester til brugerne, siger Googles talsperson, Christine Sørensen, og tilføjer:

- Hvis du har en Google-konto og er logget ind, kan vi nu kombinere de informationer, du deler med os, fra en tjeneste til en anden og kort sagt behandle dig som en samlet bruger på tværs af vores tjenester. Det betyder, at du kan få adgang til mange tjenester samtidig uden at skulle logge ind flere gange.

Der er masser af muligheder for at kontrollere hvilke oplysninger du deler - du kan fjerne din søgehistorik, redigere i hvilke annoncer du ser, eller bruge Inkognito-søgning i Chrome-browseren.

Men selvom Google med deres regler vil lagre informationer om hver enkelt bruger langt mere aktiv, mener IT sikkerhedsekspert Lars Neupart ikke, at den almindelige dansker vil opleve nogen forandring.

- Jeg tror ikke, at folk vil opleve den store forandring. Der er allerede annoncer i dag, og det vil der også være med de nye regler. Forskellen er, at de vil mere langt mere skræddersyet til den enkelte, og det tror jeg ikke, der vil betyde alverden, siger Lars Neupart fra sikkerhedsfirmaet Neupart.< br />
Helt praktisk vil Google lagre dine søgevaner på to måder. Enten vil det ske, når du er logget ind på din Google-konto såsom Youtube eller gmail. Ellers vil det foregå ved, at du efterlader en såkaldt cookie, hver gang du besøger en hjemmeside. Den kan Google bruge til at danne sig et overblik over, hvad du interesserer dig for.

Det franske datatilsyn undersøger Googles nye privatlivspolitik. Frygten hos mange er, at en brugers søgninger kan afsløre potentielt personfølsomme oplysninger såsom fysisk placering, seksuelle orientering, alder, interesser, religiøse overbevisning og helbred.

Derfor vil det franske datatilsyn i den kommende tid undersøge præcist, hvad Google lægger op til med de nye regler.

Men IT sikkerhedsekspert Lars Neupart mener ikke, at den enkelte skal frygte de nye tiltag.

- Jeg tror, at Google vil passe meget på de her oplysninger. Desuden er alt kriminalitet på internettet økonomisk funderet, så selvom det kan virke enormt krænkende, hvis eksempelvis hackere skulle finde ud af, at jeg led af en livsfarlig eller pinlig sygdom, vil de ikke kunne bruge den information til noget, siger Lars Neupart og giver et råd.

- Hvis man er paranoid anlagt, som ikke skal forstås negativt, har man jo et valg. Man kan jo lade være med at skrive private ting om en selv på internettet og droppe personfølsomme søgninger. Desuden er der mulighed for i de fleste internetbrowsere at sætte den i 'private mode', hvilket betyder, at cookies vil blive gemt på en anden måde, siger Lars Neupart.

Hvis du er utryg ved Googles nye regler, kan du slå det fra. Det sker ved at gå ind på www.google.com/history, hvor du logger ind med din Google-konti.

Her klikker du på knappen 'Fjern hele Weboversigten' og klikker OK på den næste side, når du bliver bedt om at bekræfte.

Det vil samtidig midlertidigt standse den videre logning. Det kan du blive nødt til at gøre igen.

Du skal desuden slette cookies i din browser for at fjerne Googles tracking-cookies. Hvis du har mere end én Google-konto, skal det gøres for hver enkelt.

- Der er masser af muligheder for at kontrollere hvilke oplysninger du deler - du kan fjerne din søgehistorik, redigere i hvilke annoncer du ser, eller bruge Inkognito-søgning i Chrome-browseren, siger Googles Christine Sørensen..