Nye humørikoner med billeder af kvinder med hijab, ammende mødre og mænd med skæg er på vej til mobiltastaturet.

De bidrager til en voksende diversitet af de farverige ikoner, man kan sende til hinanden eksempelvis via SMS-beskeder, hvor 56 nye for nylig er blevet lanceret.

Mangfoldigheden er enormt vigtig i forhold til de såkaldte emojis, fordi brugere skal kunne se sig selv repræsenteret, fortæller Nathalie Larsen, digital chef hos pr-bureauet Lead Agency.

»Der er vigtigt at kunne spejle sig i det her universelle alfabet af ikoner, som vi bruger på vores telefoner. Og det er vigtigt, at vi føler, at vi kan beskrive vores virkelighed med dem,« siger hun.

Emojipedia viser her alle de nye emojis, der snart skulle komme. Ifølge dem kommer der 69 nye.

Ifølge Nathalie Larsen kan man i høj grad føle sig ekskluderet, når man skal bruge humørikoner, men ikke føler at det, man gerne vil fortælle, er repræsenteret i alfabetet.

»Det er noget, der har afholdt folk fra at bruge det på en nuanceret måde, fordi man ikke har kunne se sig selv i det eller føler, at det er en anden kultur, der har været bannerfører.«

»Derfor er det en positiv udvikling, at vi nu får en endnu større palette af emojis at arbejde med,« siger hun.

I den nye skare af ikoner er også en ældre kvinde samt et ansigt, der bliver sprængt i luften og et andet, der kaster op.

Men selv om softwareorganisationen Unicode Consortium har lanceret de nye humørikoner, må emoji-hungrende mobilbrugere vente lidt endnu.

Det er nemlig forskelligt, hvornår it-virksomhederne slipper dem fri. Apple forventes at offentliggøre dem med en opdatering omkring september.

Inden årsskiftet sidste år rykkede en ny samling humørikoner ind og med dem også et nyt kapitel i ligestillingskampen.

11 Google-forslag til nye emojis blev godkendt, sådan at det blev muligt at vælge mellem en kvindelig kok, forsker og landmand, ligesom de eksisterende mandeikoner fik kvindelige pendanter - og omvendt.

/ritzau/