I efteråret 2013 satte det britiske Office of Fair Trading, der har samme beføjelser og arbejdsområder som den danske konkurrence- og forbrugerstyrelse, sig for at granske App-markedet og luge ud i de mange skjulte betalingsvægge og uigennemsigtige transaktioner.

I samme moment henvendte de sig til Apple og Google, selskaberne bag App Store og Google Play, med et ønske om en klar og tydelig skiltning af, hvad der rent faktisk er gratis at spille, og hvad der koster penge, så snart man har downloadet spillet. Det har nu fået både Apple og Google til at ændre skiltningen af deres produkter, således at den tidligere label 'Gratis' nu er udskiftet med den mere åbne 'Hent' her i Danmark.

Dermed gør begge selskaber altså op med den misvisende skiltning, der reklamerer for visse spil som værende gratis til trods for, at disse ofte kræver såkaldte in-app køb for at kunne spilles eller bruges optimalt.

Læs også: Evolve - vi har testet et af næste års storspil

Det britiske Office of Fair Trading fandt sidste år frem til otte principper, som de gerne så både de virtuelle butikker, udgiverne og ikke mindst udviklerne efterfølge. De otte principper er ikke mejslet i sten, men det står klart, at enhver form for aggressiv markedsføring eller implementering af in-app-betalinger, hvor det ikke klart fremgår, hvad der er ægte penge, og hvad der handles i en gratis virtuel møntfod, bør fjernes i spil henvendt specifikt til børn.

Styrelsen bemærker endvidere, at det ikke er rimeligt at lægge pres på børn for at få dem til at købe ting ved at gøre dem opmærksom på, at de “svigter deres venner og medspillere”, hvis de ikke fortsætter med at spille og betale.

Apple og Google har over de seneste år måtte refundere beløb i millionklassen spredt ud over tusindvis af familier, der alle har følt sig snydt af spillenes snedige markedsføring og derfor ikke har været klar over, at de faktisk handlede med rigtige penge. Amazon er blevet ramt af lignende erstatningskrav, men har indtil videre hverken ikke villet refundere pengene eller indgå et forlig med bl.a. Federal Trade-kommissionen.