Pladeselskaberne vil gøre mængden af gratis musik på Spotify markant mindre.

Er du en af dem, der lever med reklamerne på Spotify i stedet for at betale abonnement, så kan du forvente at udbudet af musik falder i fremtiden. Det største af pladeselskaberne, Universal Music Group, presser på for at få Spotify til at begrænse den gratis reklamefinansierede musikstreaming.

»Reklamefinansieret musik opretholder ikke hele økosystemet af skabere og investorer,« siger Universals CEO, Lucian Grainge, til Financial Times.

Universal forhandler i øjeblikket ny kontrakt med Spotify, og om der er tale om et forhandlingskneb eller om der er vitaminer i udtalelsen, er ikke til at sige. Men ønskescenariet for alle pladeselskaberne er, at samtlige brugere af Spotify - og andre streaming-tjenester - betaler et fast abonnement.

Det anslås at Spotify har over 60 millioner brugere på verdensplan, hvoraf de 15 millioner er betalende abonnenter.

Du kan læse mere om ny teknologi i magasinet iNPUT,  der er 100 procent gratis til tablets og smartphones.

Her til iOS og her til Android.