Fremover vil det kun være muligt at høre den spritnye musik fra visse kunstnere, hvis man betaler for Spotify.

Det skriver amerikanske The Verge.

'Give people access to all the music they want all the time - in a completely legal & accesible way.'

Sådan lyder svenske Spotifys vision for deres forretning og eksistensgrundlag. Nu tyder noget dog på, at hvis man ikke har betalt for den populære musiktjeneste, så må man væbne sig med tålmodighed i fremtiden. Gratister må nemlig vente lidt med at høre den nyeste musik fra visse kunstnere.

Ifølge det amerikanske tech-medie, har streaming-giganten i forbindelse med en genforhandling af licens-aftaler med pladeselskaberne gået med til, at det kun bliver muligt at høre nogle af de nyeste singler og album, hvis man hoster op med kronerne det månedlige abonnement.

I dag kan man som kunde hos Spotify enten vælge at betale omkring 100 kroner hver måned for ubegrænset adgang til de mange musiknumre eller man kan vælge den såkaldte 'freemium-model,' hvor musikken med jævne mellemrum bliver afbrudt af reklameindslag.

Spotify har tidligere på måneden pralet med at have 100 millioner månedlige brugere. Heraf har halvdelen været betalende kunder.

Årsagen til at Spotify ofrer gratisternes frie adgang til dugfriske hits skal ifølge Financial Times have rod i, at selskabet kan betale mindre til rettighedshaverne, der på den måde ikke giver helt ny musik gratis væk.

Desuden skal det gøre forretningsmodellen for streaming til en mere profitabel affære i forbindelse med en forestående børsnotering af selskabet.

Svenske Daniel Ek, den 34-årige administrerende direktør og medstifter af Spotify, har ellers tidligere været stærk modstander af, at alt musik ikke skulle være tilgængeligt for alle. Det har blandt andet affødt en konflikt med Taylor Swift, der har truet med at trække hele sit bagkatalog.

I august sidste år sagde en af hans direktører, Troy Carter, at et fragmenteret marked, hvor nogle kunstnere kun havde deres musik på enkelte streamingtjenester, var 'skidt for kunstnerne, skidt for forbrugeren og skidt for hele industrien.'