Ikke alene er turbulens ubehageligt for passagererne, men det kan desuden være farligt for kabinepersonalet, hvis de ikke bliver advaret tids nok. De kan nemlig risikere skader ved de voldsomme rystelser. Det, der ofte starter som små rystelser, kan udvikle sig voldsomt, hvor flyet kan tabe nogle meters højde i luften. Og det er ikke godt, hvis man ikke er spændt fast.

Men nu håber Lufthansa at kunne forudsige turbulens tidligere, end man hidtil har kunnet på flyruter. De har udviklet et system, der automatisk sætter prikker i forskellige farver ind på ruten. Hver farve indikerer vejrforholdene. Er prikkerne hvide, er der rolige forhold – er de grønne er der mindre bevægelser. Gule og orange prikker indikerer, at der er turbulens.

Prikkerne skabes ud fra en såkaldt EDR-målemetode, der forudsiger, hvor energien fordeler sig i atmosfæren uanset flyets størrelse, vægt og hastighed. I fremtiden skal piloterne via en server på jorden kunne sende og modtage koordinater, så de kan styre uden om turbulensen – eller advare i god tid.

Lufthansa har netop foretaget de første testflyvninger med det nye EDR-system og er i øjeblikket i gang med at analysere resultaterne for at vurdere kvaliteten af modellens målinger.

Til at starte med skal de – forhåbentlig – implementeres i Lufthansa-fly, og hos flyselskabet er man overbevist om, at det vil gøre flyvningerne mere sikre og behagelige for både passagerer og besætningsmedlemmer.