Flere end ventet dropper de dyre TV-pakker, og så er skridtet til helt at droppe TDCs YouSee ikke længere så stort, siger analytiker, som ser TV-krigen som den nye, store trussel for telegiganten.

Nu hvor det endelig efter mange år ser ud til at være lykkes for TDC at få kontrol over og holde på sine mobilkunder, melder et nyt og meget alvorligere problem sig stadig skarpere i horisonten: TV-kunderne truer med at undergrave TDCs forretning.

TDCs regnskab, som kom onsdag morgen, viser en presset telekoncern, hvor både salg og indtjening i såvel privat- som erhvervsområdet ligger dårligere end forventet. Men presset ligger et andet sted end tidligere, og her får kabel-TV-selskabet YouSee, som fra 1. juli skal overtage samtlige TDCs privatkunder, en helt ny og ubehagelig rolle.

»I takt med, at TDC ser ud til at løse problemerne på mobilområdet, så vokser problemerne for TDC på TV-området, og det sker hurtigere, end jeg har regnet med. Kundernes lyst til at droppe kabel-TV og til at vælge de mindste kanalpakker udvisker de prisstigninger, som TDC som altid gennemfører. Det er helt usædvanligt, at man ikke ser et løft i det månedlige forbrug pr. TV-kunde i 1. kvartal. Kunderne fosser ud af butikken og vælger små kanalpakker. YouSee er fuldstændigt grundlæggende afgørende for TDCs fremtid. TDC har simpelt hen ikke råd til, at den forretning smuldrer,« siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt, til Berlingske.

Danskerne vil ikke have en boks

Næsten hver tredje TV-kunde hos TDC - 31,2 procent - har nu kun den lille TV-pakke, grundpakken.

»Det første skridt for folk er at skifte fra den store til den lille pakke. Det næste skridt er knap så vanskeligt at tage, nemlig at ens underholdningsbehov kan strikkes sammen uden brug af en kabel-TV-pakke. Kunderne bombarderes med tilbud om underholdning uden om YouSees kerneforretning. Udsigten til at kunne blive et selskab, som udelukkende leverer en internetforbindelse, som folk så bruger til at købe anden underholdning på, må være den største skræk for YouSee,« siger Morten Imsgard.

YouSee lancerede for to uger siden en særlig TV-boks, som alle nye kunder skal have og betale 30 kroner for om måneden oven i selve TV-pakken. Men det bliver en kamp op ad bakke, spår Sydbank-analytikeren.

»De fleste kunder kunne godt tænke sig, at alle de underholdningstilbud kom ud af stikket i væggen - de vil ikke have en boks. Det er absolut ingen nem opgave for YouSee at skubbe bokse ud til danskerne, som har fået nok af, at hver indholdsleverandør skal have sin egen boks. Men det er den eneste løsning, som TDC har, for at kunne levere, hvad der skal til for at holde kunderne i butikken. Spørgsmålet er, om det lykkes, for kunderne har masser af andre muligheder for at tilgå underholdning. TDC er på en meget svær mission,« konstaterer Morten Imsgard.

Tegn på våbenhvile i mobilkrigen

Han er dog glad for, at TDC tilsyneladende har fået styr på mobilproblemerne.

»TDC har været modig og er gået forrest i øvelsen med at løfte priserne. Det er positivt, at man i dette kvartal kan præstere 2.000 nye mobilkunder, og at det gennemsnitlige månedsforbrug pr. kunde stiger. Det er et tydeligt udtryk for, at øvelsen er lykkedes, fordi telebranchen som helhed synes enig om, at indtjeningen pr. kunde skal op. Der er relativt stille hos de andre aktører, og ingen står på sidelinien og skriger. Derme dkan TDC få held til at gennemføre prisstigninger og samtidig holde kundebasen nogen lunde uændret. Det kan være tegn på en stabilisering, måske næsten en våbenhvile, i den priskrig, som de seneste år har smadret markedet i Danmark,« mener Morten Imsgard.