Smartphones er danskernes bedste ven, når de tager ud for at handle, viser en ny undersøgelse.

Pricerunner, Price Check og eTilbudsavis er tro væbnere for danskerne, når de shopper løs. Knap hver anden dansker bruger nemlig deres smartphone til at finde den bedste pris på det produkt, de er på jagt efter, viser en ny undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov.

Nærmere bestemt er det 49 procent af de adspurgte danskere over 18 år, der i jagten på en god pris hiver telefonen frem. Især er mændene aktive, når det kommer til at bruge telefonen i en købssituation, og det er ikke bare prisen, som bliver gået efter i sømmene.

43 procent svarer nemlig, at de bruger telefonen til at læse anmeldelser af forskellige produkter, inden de svinger kreditkortet. Også her er mændene mere aktive med deres smartphone. Omtrent en tredjedel flere mænd end kvinder slår nemlig et smut forbi en produktanmeldelse, før de handler.

Læs anmeldelser af det nyeste udstyr her (indsæt link: http://inputmag.dk/anmeldelser.aspx)

Kvinder har mere moral

Det er især kvindernes moralske skrupler med at prøve en sweater for derefter at købe den billigere på nettet, der afholder dem fra at bruge telefon lige så meget som mændene, viser undersøgelsen.

Brugen af mobiltelefoner til at tjekke produkters pris og kvalitet behøver dog give danskerne dårlig nattesøvn, mener de i Telia, der både har fysiske butikker og en webshop. I krig, kærlighed og køb gælder alle kneb nemlig, og smartphones er bare en del af gamet.

”Når vi har valgt at holde fast i vores fysiske forretninger, så skyldes det, at mange kunder gerne vil have et sted, hvor de kan møde et menneske ansigt-til-ansigt og få svar på deres spørgsmål. Naturligvis koster det lønninger og husleje, men undersøgelsen viser jo faktisk, at kunderne netop nyder at kunne se produktet fysisk i en butik og få den service, som hører med. Netop derfor har vi valgt både at satse på fysiske butikker med personlig service og en online webshop”, siger privatkundedirektør i Telia, Christoph Nørgaard.