MineCraft er blevet en af de største spilsucceser nogensinde. Som de fleste andre storspil, er det ikke lavet af store spilstudier med et kæmpe budget. Det er lavet af en ganske ung mand, Marcus Persson, der gik efter sin drøm. Historien om MineCraft er netop udkommet som bog, oversat og bearbejdet af nogle af Danmarks bedste spileksperter.

Bogen fortæller om den unge Marcus, der som barn, brugte meget tid på at bygge med Lego. Det var også inspirationskilden til spillet, som netop går ud på, at bygge med klodser og skabe sin helt egen verden. Der er en hudløs ærlig beretning om Marcus’ svære familiemæssige forhold. En søster på stoffer, en far i fængsel, senere på stoffer og som til sidst begik selvmord.

Det er også historien om en Marcus Persson, der valgte af forfølge sin drøm og kvitte sin stilling hos en stor spiludvikler med et fast job og stor løn, for at starte egen virksomhed med en startkapital med 0 kr. og en meget usikker fremtid. Han havde troen på sit spil, men havde ikke i sin vildeste fantasi drømt om, at det ville blive et af verdens mest populære spil.

I dag bliver spillet brugt i undervisning i folkeskolen flere steder, hvor det menes at have en god indvirkning på især børn med indlæringsvanskeligheder.

Bogen er del op i to dele. En del om spilbranchen med analyser og kommentarer, der er meget farvet af forfatternes holdninger og derfor ret uinteressant og historien om Marcus Persson, der til gengæld er en hamrende spændende beretning.

Bogens del om spilbranchen er kun for nørder, mens resten med fordel kan læses af forældre, der gerne vil imponere sine børn med MineCraft viden. Det er noget, de færreste unger har kendskab til. Natorligvis er den også for MineCraft spillere, men mest den lidt ældre aldersgruppe.

MineCraft har i dag over 4 millioner betalende brugere, hvilket efterlader Magnus Persson med en formue på en halv milliard.

MineCraft: Klodser og pixels og kunsten at lave kassen
Udgivet i Danmark af: Character Publishing
Stjerner: 4/6