Facebooks Messenger-app har indtil videre været et sted, hvor du har kunnet chatte med venner og familie helt uden at blive forstyrret af generende annoncer, men den tid er forbi nu.

Efter en kort testperiode i Thailand og Australien lancerer Facebook nemlig reklamer på forsiden af Messenger i hele verden.

Det oplyser Facebook selv på sin Business-side.

Det ser dog ikke ud til, at dine private chats bliver forstyrret af irriterende annoncer lige foreløbigt, da reklamerne kommer til at ligge i hovedmenuen på Messenger. Derfor vil du typisk komme til at se annoncerne ligge som blokke mellem dine samtaler, som man kender det fra Instagram, hvor annoncer dukker op som et opslag mellem de mange billeder, du scroller igennem.

Med 1,2 milliarder brugere om måneden kan Messenger potentielt blive en indbringende indtægtskilde for Facebook, men annoncerne popper dog ikke op i alle Messenger-apps verden over lige foreløbig.

Ifølge Business Insider bliver reklamerne rullet ud lidt efter lidt, og det starter med, at en lille procentdel vil opleve de nye reklamer i løbet af de kommende uger. Som det er tilfældet med både Facebook og Instagram, som er ejet af Facebook, så vil de kommende annoncer også være målrettede, så de afspejler de oplysninger, Facebook i forevejen har lagret om dig.

På den måde er der større chance for, at virksomheders investeringer i annoncer udmønter sig i klik, fordi annoncerne sandsynligvis handler om noget, du interesserer dig for.

Den nye annoncemulighed i Messenger kommer, efter at Facebook i slutningen af sidste år anerkendte, at man var tæt på at nå grænsen for, hvor mange reklamer man kunne lægge i newsfeedet på Facebook.