En iPhone er efterhånden blevet hvermandseje, og nummer fem i rækken lader ikke til at være en egentlig revolution. En forsker forklarer, hvorfor mange af os alligevel brændende ønsker os en iPhone.

Af Videnskab.dk

Danske Apple-fans vil i dag stå i timevis foran butikkerne i håbet om at være først i Danmark til at få fat i den nye iPhone 5.

Men når salget rigtig er kommet i gang, vil den lille smartphone sandsynligvis hurtigt blive hvermandseje.





Så hvorfor er det egentlig så fedt at have en iPhone og at have den nyeste model? Den kan noget nyt.

Men det kan de fleste nye mobiltelefon-modeller.

- Apple har formået at vedligeholde en eksklusivitet på et produkt, som på mange måder er helt banalt og enkelt, siger ph.d. og lektor i kommunikation på Aalborg Universitet Nicolai Jørgensgaard Graakjær, som netop er i gang med en forskningsartikel om brugen af musik i Apples reklamer.

Virksomheden har i høj grad formået at knytte følelser til deres produkt, så vi forbrugere får en fornemmelse af at være noget særligt og kunne noget særligt i kraft af vores lille nye iPhone 5, skriver Videnskab.dk.

Hver fjerde voksne i Danmark har en iPhone. Men selvom Apples mobiltelefon har vist sig rent faktisk at være tilgængelig for de fleste, så formår iPhonen stadig at fremstå som noget eksklusivt.

Læs også på Videnskab.dk: Derfor sidder iPhone på tronen

Nicolai Jørgensgaard Graakjær fortæller, at det er der fire grunde til:

iPhonen er personlig: Alene navnet iPhone markerer at telefonen er en del af brugerens identitet. Den er en forlængelse af brugeren selv. Ingen andre selskaber har formået at skabe et så personligt brand.

Myter: Udviklingen og lanceringen af en ny iPhone er omgivet af mystik og hemmeligheder. Alligevel slipper der ind imellem informationer om den nye telefon ud. Nogle mener, at Apple selv iscenesætter spionagen.

Tilgængelighed: En ny iPhone er altid svært tilgængelig. Butikkerne har den kun hjemme i begrænset antal, og der er lang ventetid på den. Det gør den mere eksklusiv.

Musik og følelser: Det æstetiske univers i Apples reklamer fortæller, at produkterne er skabt til dem, som har kant og er på forkant med det nyeste.

Læs også på Videnskab.dk:
Hvorfor går jeg rundt når jeg taler i mobiltelefon?

Musikken i Apples reklamer er ikke bare almindelig baggrundsstøj, som man finder det i mange reklamer, og det er heller ikke det nyeste store hit.

Virksomheden satser i stedet på upcoming rockbands, som kun et meget lille publikum kender.

Lyden afviger kun lidt fra de sædvanlige hits, men nok til at nummeret har kant.

Musikken bliver nøje udvalgt, så den har potentiale til at blive et efterspurgt og omdiskuteret emne på sociale medier som Facebook, fortæller Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

- Apple er via deres reklamer blevet en reklameportal for ny og upcoming musik.

Hans nyeste forskningsartikel handler om det danske band The Blue Vans hit ’There goes my love’, som Apple brugte til at lancere en iPad med.

Nummeret blev hurtigt efterspurgt herhjemme, efter det havde kørt som baggrund i reklamen.

Læs også på Videnskab.dk:
Hacket iPhone kan bruges til spionage

iPhonen er således i kraft af hele Apples univers langt mere end en almindelig smartphone.

Den er et medlemskort til en klub, som det er vigtigt at forny hele tiden, hvis du skal være et rigtigt medlem.

- Man har ikke bare en iPhone. Man er en slags abonnent hos Apple, og når man er abonnent, så er det vigtigt at få det sidste nye hele tiden, siger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

En central del af Apples brand handler nemlig om at have kant og være kreativ – at være noget særligt – men også om at være på forkant.

- Hvis man ikke har det nyeste, så kan man jo ikke vise, at man er på forkant, fortæller forskeren.

Læs også på Videnskab.dk:
Mobiltelefonen får dig til at køre for langt

Underviser på Syddansk Universitet og forfatter til bogen ’Branding’ Heidi Hansen fortæller, at vi bruger brands som Apple til at understøtte til fortællinger om os selv.

- Vi iscenesætter os selv hele tiden. Og vi gør det blandt andet ved at købe tøj, mobiltelefoner, tasker og meget andet, som kan understøtte den historie, vi gerne vil fortælle om os selv over for andre. På den måde fungerer brands som rekvisitter, siger Heidi Hansen og refererer til teoretikeren Erving Goffmann, som brugte teateret som et billede på vores selviscenesættelse.

Læs også på Videnskab.dk: Hvorfor er lyden dårlig i mobilen?

Nicolai Jørgensgaard Graakjær tilføjer, at vi også iscenesætter os selv over for os selv.

Når du køber den nyeste iPhone, så er det altså ikke kun for at blære dig over for vennerne, men også fordi du også gerne vil bekræfte dig selv, at du tilhører den eksklusive Apple-klub.

Andre artikler fra Videnskab.dk:

Skriiig! Hvad er det for en alien-edderkop?

Cyborg-kakerlak er fremtidens redningsarbejder

Hvorfor er kendissers bryster frække?