Spil-apps er blevet centrum for Google og Apples indædte slåskamp om forbrugernes gunst.

Gennem flere år har Google og Apple stort set bekriget hinanden for at være den dominerende virksomhed på smartphone- og tablet-markedet. Rettigheder, fingeraftrykslæsere og processorkraft har tidligere været de store stridighedspunkter, og nu er turen så også kommet til Plants vs. Zombies, Minecraft og Angry Birds.

Apple og Google arbejder nemlig intensivt på at sikre gode forhold til spiludviklere, så de nye, populære spiltitler lander først i deres respektive app-forretning.

Videospil til smartphones og tablets er nemlig en af de helt store indtægtskilder på de mobile enheder, og det kan derfor være en guldgrube at være først med det næste CandyCrush eller WordFeud.

I bestræbelserne på at være først med de største spiltitler tilbyder både Google og Apple udviklerne gratis markedsføring, hvilket hurtigt kan få et spil til at blive hentet af flere millioner brugere.

Sidste år indgik Apple og EA Games eksempelvis et samarbejde om opfølgeren til det succesfulde Plants vs. Zombies. Her fik Apple i to måneder eneret til at udbyde spillet, imod det samtidig blev markedsført og anbefalet i App Store. Samme strategi brugte selskabet et halvt år senere i forbindelse med lanceringen af det populære puslespilsspil Cut the Rope.

De eksklusive spiltitler har dog endnu ikke rykket det store ved markedsandelene på smartphonemarkedet, hvor 80 procent bruger Googles Android og omtrent 15 procent ejer en iPhone.

Vil du se, hvilke spil der dominerer App Store og Google Plays hitlister, så følg dette link.