Det er helt okay, hvis tanken om endnu en kriminalserie får dig til rulle med øjnene og tage dig til tindingerne. Siden den hysteriske overdyrkelse af Stieg Larssons Millenium-trilogi er der gået sport i at genbruge de samme triste skabeloner i forsøget på at nå toppen af den amerikanske bestseller-liste. Afdankede kriminalbetjente, tilbagetrukne retsmedicinere, alkoholiserede forsvarsadvokater og kyniske journalister er blevet rygraden i en bog- og serieindustri der langsomt dræber enhver lyst til at blive hængende.

Bosch føles dog anderledes. Til trods for at være bygget op omkring den antiautoritære, desillusionerede og midaldrende Hieronymous ”Harry” Bosch, der både kæderyger, drikker, hører jazz og bærer rundt på en letgenkendelig social arv, er der masser at hente i tv-adaptionen af Michael Connellys bøger. Måske er det Connelly selv der, ved at blande historierne fra Det Tolvte Offer (1994) og Skeletternes By (2002), får skabt en yderst tilfredsstillende og facetteret første sæson, eller også er det Eric Overmyer, producenten bag The Wire, Homecide: Life on the Street og The Affair, der bare tonalt får det bedste ud af Connellys figurer og den underliggende noir-stemning. Faktum er, at det virker.

Premiereafsnittet blænder op over det smogfyldte Los Angeles, hvor vi introduceres til Bosch (Titus Welliver), mens han og partneren, Jerry Edgar (Jamie Hector), en sen aften overvåger en formodet seriemorder. Få minutter senere har den erfarende kriminalbetjent trukket sit tjenestevåben og dræbt den formodede gerningsmand. Da politiets interne efterforskere ikke kan sætte en finger på Harrys handlemåde, frikendes han hurtigt – men familien er ikke tilfredse med afgørelsen og stævner i stedet betjenten i en civil retssag.

Harry, der nægter at lade sig bænke, fordi der pludselig sås tvivl om hans motiv og handlemåde, fortsætter dog som kriminalbetjent, mens han venter på afgørelsen, og det bringer ham på kollisionskurs med flere forskellige sager der måske i virkeligheden er tæt forbundne. Den første, en såkaldt knogletur, sender ham op i Hollywoods bakketerræn, hvor en hund har fundet resterne af, hvad der senere viser sig at være en lille dreng. Et par afsnit senere stopper to unge betjente en skummel mand i en kassevogn, der viser sig at rumme liget af ukendt prostitueret.

Sagerne har umiddelbart intet med hinanden at gøre, men da Raynard Waits (spillet med et skælmsk overskud af Jason Gedrick), føreren af bilen, hurtigt sættes i forbindelse med adskillige mord på unge prostituerede og dermed læner sig op ad en eventuel dødsdom, åbner han op for sine mest dystre hemmeligheder og afslører, at han også er manden bag liget i bakkerne – og det får for alvor Bosch til at gå ind i sagen.

Læs resten af anmeldelsen her

Du kan læse mere om Bosch og de mange andre tv-serier og film, hvis du henter Stream - det er 100 % gratis til alle tablets og telefoner. Her til iOS og her til Android.