28 procent af entreprenørvirksomhederne med en karakterbog fra Byggeriets Evalueringscenter holder karaktererne skjulte. Det møder kritik fra Bygherreforeningen.

Afleverer virksomheden et byggeri med mange kosmetiske og kritiske mangler? Er kunderne utilfredse, og sker der ulykker undervejs?

De spørgsmål gives der ofte svar på i byggeriets karakterbøger, som er indført ved lov for at nedbringe mangler og ulykker i byggeriet.

Men 28 procent af entreprenørvirksomhederne med en karakterbog fra Byggeriets Evalueringscenter, der er branchens største leverandør af byggenøgletal, holder karaktererne skjulte. Og hele 71 procent af de virksomheder, der benytter Byggeriets Nøgletal og KundeIndeks (BKNI) ønsker ikke, at karakterbogen skal være offentligt tilgængelig. Det skriver Ugebrevet A4.

Bygherreforeningen, der er en interesseorganisation for de største offentlige og private bygherrer i Danmark, er forundret over lukketheden.

»Det er meget mærkeligt, at vi har et system, der skal sikre åbenhed - og så har virksomheder mulighed for at være anonyme. Det signalerer, at virksomheder, der får dårlige evalueringer, trækker i nødbremsen og ikke vil lægge navn til det, de gør. Det er ikke særligt smart,« siger Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, til Ugebrevet A4.

I tre år har det været muligt at lægge karakterbøger offentligt frem. Dansk Industri afviser dog kritik af de virksomheder, der vælger at holde karaktererne for sig selv.

»Enhver virksomhed må gøre op med sig selv, om oplysningerne skal være offentligt tilgængelige. DI er meget tilfreds med, at det er frivilligt. Frivillighed betyder som regel, at virksomheder bliver evalueret som en del af en strategi, og ikke af tvang. De virksomheder, der gerne vil benchmarke og markedsføre sig med karakterbogen kan gøre det,« siger Elly Kjems Hove, branchedirektør for DI Byg.

Der er markant forskel på karaktererne hos de entreprenører, der har valgt at lægge deres nøgletal frem og de, der holder dem skjult.

Kundetilfredsheden og kundeloyaliteten lavere hos de virksomheder, der ikke ønsker karakterbogen offentlig. De anonyme virksomheder overskrider oftere tidsfristen for byggeriet og afleverer det med flere mangler, som er dyrere at rette op på, end de virksomheder, der gerne viser deres karakterer frem.

Det viser en opgørelse fra Byggeriets Evalueringscenter, som Ugebrevet A4 har analyseret.

Virksomheder, der holder karaktererne hemmelige, udstiller let sig selv, mener Gunde Odgaard, sekretariatschef i BAT-kartellet.

»Det tyder på, at de har en karakterbog, de ikke er stolte af. I en ideel verden var karaktererne i byggeriet offentlige. En af grundforudsætningerne for at have et frit marked er fuld offentlighed. Jeg vil dog hellere have, at virksomheder bliver evalueret anonymt, end de slet ikke deltager i systemet,« siger sekretariatschefen.

Gunde Odgaard mener, at virksomheder ofte opper sig, når de bliver evalueret. På den måde styrker evalueringerne fokus på at undgå arbejdsulykker, fejl og mangler.

Store spillere i byggeriet som NCC og MT Højgaard har valgt ikke at offentliggøre deres karakterer.

I stedet bliver karakterbogen brugt internt, forklarer sektionschef i NCC Børge Lind.

»Det er primært et anliggende for NCC og vore kunder. Vi bruger karaktererne som et internt arbejdsredskab til at forbedre og effektivisere virksomhedens processer og arbejdsrutiner,« siger han.

MT Højgaard fravalgte at offentliggøre sine nøgletal, fordi få andre byggevirksomheder i begyndelsen lagde karaktererne på bordet.

»Der er ikke noget hemmeligt. Alle kunder, som ønsker karakterbogen, kan få den tilsendt. Der er ikke noget, der taler for eller imod at gøre karaktererne helt offentlige. Indtil videre har kunderne ikke efterspurgt det,« siger marketingschef Anne Cecilie Lysbo.

BNB