Ny rapport afslører stigende utilfredshed hos virksomhederne med AMUs kurser, der skal være mere fleksible og med et mere tidssvarende kursusudbud.

Stigende utilfredshed med AMU.

Det er konklusionen i undersøgelsen »Virksomhederne og AMU« fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, der netop er blevet offentliggjort.

Kritikken går både på form og indhold: AMU­systemet skal være nemmere at have at gøre med, og det skal fokusere mere på, hvad der er brug for i virksomheden. Og så skal det modsvare det teknologiske niveau i virksomhederne, som også efterspørger, at AMU bliver mere opsøgende.

Det er ved at sammenligne med tallene fra 2007 og 2011, at EVA kan konstatere, at virksomhederne har skruet op for de kritiske røster i år. Således var der 60 procent af virksomhederne, der i 2011 vurderede, at udbuddet af AMU i høj eller i nogen grad var tilstrækkeligt. I 2015 er dette tal faldet til 55 procent. Hertil kommer, at en stigende andel af virksomhederne peger på bestemte barrierer for at bruge AMU: Fx var det i 2015 31 procent af virksomhederne, der syntes, at AMU fokuserer for meget på generelle kompetencer og for lidt på, hvad der er brug for i virksomhederne. I 2011 var det tal 24 procent. Så selv om flertallet fortsat er positivt, er tendensen klar: AMU får stadigt flere hug.

»Selvom mange virksomheder fortsat vurderer AMU positivt, er der er tale om en klar tendens, hvor en stigende andel af virksomhederne peger på væsentlige barrierer for at bruge AMU. Der er tale om ny viden, som må få nogle alarmklokker til at ringe. Den ny viden kan bruges til at kvalificere diskussionen om, hvordan AMU også fremadrettet kan fungere som et helt nødvendigt bindeled mellem virksomhederne og uddannelsessystemet,« siger Michael Andersen.

Den stigende utilfredshed afspejler de sidste års dalende aktivitet på AMU­området. Nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at antallet af AMU­kursister er faldet med 34 procent siden 2011.

Noget af kritikken er dog lige lovlig letkøbt. Det er i hvert fald synspunktet hos arbejdsmarkedsforsker og professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet, der synes, at virksomhederne slipper for billigt. For ham at se er det ikke AMU alene, der bærer et ansvar. I alle de branche­ og fagudvalg, der er etableret rundt om i Danmark, der er sat til at tilpasse og udvikle AMUs kursusudbud, er alle arbejdsmarkedets parter repræsenteret ­ også arbejdsgiverne. Virksomhederne skal derfor »stoppe med at pege fingre af AMU og tage et selvstændigt ansvar«, lyder det fra Henning Jørgensen.

»I stedet for at surmule kunne de også selv komme ud af starthullerne,« lyder opfordringen fra

Henning Jørgensen, der mener, virksomhederne har et dobbelt ansvar:

»Udover at de i højere grad kunne have sat en mere klar retning for AMU, har virksomhederne også et samfundsansvar. Så ja, AMU skal tage kritikken til sig og komme i gear, men at tørre den af på AMU selv er for unuanceret,« lyder det fra Henning Jørgensen.

I Dansk Erhverv kommer rapportens konklusioner dog ikke som nogen synderlig stor overraskelse. Kritikken stemmer overens med de tilbagemeldinger, som Chefkonsulent Louise Sommer får fra medlemmerne.

»Der er i nogle sammenhænge et mismatch mellem det udbud det er, og de behov, virksomhederne har,« lyder det fra Louise Sommer.

Hun fortæller, at hvor de større virksomheder måske har en rutine med at bruge AMU-systemet ­ »og har folk til administrere det bureaukrati, der følger med AMU«, som hun siger ­så kniber det med de små og mellemstore virksomheder:

»For dem er det svært at finde det på hylderne, de har brug for, hvilket både skyldes indhold og de tekniske og administrative rammer omkring AMU,«lyder det fra Louise Sommer.

Medlemmerne går derfor i stigende grad til private udbydere, der kan skræddersy kurser med netop den længde og det indhold, den enkelte virksomhed har brug for. Private udbydere er hurtige, fleksible og præcise. Efter krisen, hvor virksomheden skar ned til netop den medarbejderstab, man havde brug for, er man blevet særdeles kritisk, når man køber efteruddannelse.

»Her er AMU udfordret,« lyder det fra Louise Sommer.